تبلیغات
صدای معصومین یکی از بزرگترین مراکز اینترنتی احادیث - احادیث در مورد عبادت و بندگی

تــولبار اختــصاصی احــادیث

    Get our toolbar!

کدستان

احادیث در مورد عبادت و بندگی

نظر

[نوشته شده توسط : راوی | تاریخ ارسال : دوشنبه 10 مرداد 1390 ]

عبادت و بندگی


1. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : ما تَقرّبَ متقّربٌ بمثلِ العبادةِ.

«غرر الحكم، ص 199، ح 3942»

امیر مؤمنان ـ علیه السّلام ـ فرمود: هیچ كسی به مانند عبادت، به خدا نزدیكی و تقرّب پیدا نكرد.




2. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : اعظَمُ العبادةِ اجراً اخفاها.

«بحار الانوار، ج 75، ص 251»

رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: بزرگترین عبادات از نظر پاداش، پنهان ترین آنهاست.  


3. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : لا خیرَ فی عبادةٍ لا علمَ فیها.

«بحار الانوار، ج 78، ص 75»

امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: عبادتی كه از روی علم و آگاهی صورت نگیرد، خیری در آن نیست.




4. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : العبادة فَوزٌ.

«غررالحكم، ص 198، ح 3932»

امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: عبادت، رستگاری است.




5. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : العبادةُ الخالصةُ ان لا یَرجُوَ الرَّجُلُ الاّ ربَّه و لا یخافَ الاّ ذنبَهُ.

«غررالحكم، ص 199، ح 3945»

امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: عبادت خالصانه و محض برای خدا به این صورت است كه انسان به هیچ كس جز پروردگارش امید نداشته باشد و از هیچ چیز جز گناه خودش نترسد.




6. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : اذا احبَّ اللهُ عبداً اّلْهَمَهُ حُسنَ العبادة.

«غرر الحكم، ص 198، ح 3935»

امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: زمانی كه خداوند بنده ای را دوست داشته باشد، نیكو عبادت كردن را به او الهام می كند.




7. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : مَنْ اَتی بما افْترضَ اللهُ علیهِ، فهوَ مِنْ اعْبدِ النّاس.

«بحار الانوار، ج 77، ص 45»

رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: كسی كه تكالیف واجبش را انجام دهد، پس او از جمله عابدترین مردم است.




8. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : أفْضَلُ النّاسِ مَنْ عشَق العبادة فَعانَقَها و احبَّها بقلبِهِ و باشَرَها بجَسَدِهِ و تَفزَّغَ لَها ... .

«الکافی، ج 2، ص 83»

رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: با فضیلت ترین مردم، كسی است كه به عبادت عشق می ورزد، پس عبادت را در آغوش می كشد و قلباً آنرا دوست داشته، اعضاء و جوارحش را به آن مشغول می كند و تمامی همّ و سعی خود را به آن متوجه كرده و به راحتی یا سختی های دنیا، اهمیت نمی دهد.




9. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : دوامُ العبادَةِ برهانُ الظَّفَر عَلَی السّعادةِ.

«غرر الحكم، ص 198، ح 3936»

امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: عبادت مستمر، دلیل دست یافتن به سعادت است.




10. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : العبودیّةُ خمسةُ اشیاء: خَلاءُ البطْنِ و قرائةُ القرآنِ و قیام اللیّل و التضُّرُع عند الصُّبح و البكاءُ من خشْیة الله.

«مستدرك الوسائل، ج 2، ص 294»

امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: عبودیت بر پنج ركن استوار است: 1. خالی ساختن شكم (از حرام) 2. قرائت قرآن 3. تهجّد و شب زنده داری 4. زاری و راز و نیاز با پروردگار در هنگام صبح 5. گریه از خوف خداوند.




11. قال الامام الباقر ـ علیه السّلام ـ : لایكونُ العبدُ عابداً للهِ حقَّ عبادتهِ حتّی ینقَطِعَ عَنِ الخلقِ كُلِّهم ... .

«تنبیه الخواطر، ص 427»

امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمود: هیچ بنده ای به مقام بندگی و عبودیت حقیقی پروردگار نمی رسد، مگر اینكه از همة‌ خلائق قطع امید نموده و تنها به خداوند امیدوار باشد.




12. قال الامام الحسین ـ علیه السّلام ـ : انّ قوماً عَبَدُوا اللهَ رغبةً فتلكَ عبادة التُّجارِ و انَّ قوماً عبدوا اللهَ رَهبةً فتِلكَ عبادةُ العبیدِ و انّ قوماً عَبَدُوا اللهَ شكراً فتلك عبادةُ الاَحرارِ وَ هی افضَلُ العبادةِ.

«تحف العقول، ص 177»

امام حسین ـ علیه السّلام ـ فرمود: همانا عده ای خداوند را به جهت میل به بهشت عبادت می كنند، كه این عبادت تجّار است و عده ای نیز خداوند را به جهت ترس از عذاب عبادت می كنند كه این عبادت بردگان است و عده ای هم خداوند را به جهت شكر و سپاس (و از روی معرفت عبادت می كنند)، پس اینگونه عبادت نمودن، عبادتِ آزادگان است كه بهترینِ عبادت ها است.




13. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : النّظَرُ الی العالِمِ عبادةٌ و النّظَرُ الی الامامِ المقسِطِ عبادَةٌ و النَّظَرُ الیَ الوالدین بِرَأفَةٍ و رحمةٍ عبادةٌ ... .

«بحار الانوار، ج 74، ص 73»

رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: نگریستن به سیمای دانشمندان عبادت است، دیدن حاكم و رهبر عادل نیز عبادت است و نگاه از روی مهربانی و عطوفت به پدر و مادر و دیدن دوستی كه برای خدا دوستش می داری، اینها نیز عبادت است.




14. قال الامام السجّاد ـ علیه السّلام ـ : نظرُ المومنِ فی وَجهِ اخیهِ المومنِ لِلمَودَّةِ و المَحَبَّةِ ‌لَهُ عبادَةٌ.

«تحف العقول، ص 204»

امام سجاد ـ علیه السّلام ـ فرمود: نگاه كردن مؤمن به صورت برادر مؤمن خویش از روی علاقه و محبّت به او، عبادت است.




15. قال الامام العسكری ـ علیه السّلام ـ : لَیسَت العِبادَةُ كثرةُ الصّیامِ و الصّلوةِ و انّما العبادَةُ كثرةُ التّفكُّر فی امرِ الله.

«مستدرك الوسائل، ج 11، ص 184»

امام حسن عسگری ـ علیه السّلام ـ فرمود: عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلكه عبادت تفكر و اندیشه بسیار در قدرت بی منتهای پروردگار و آفریده های اوست.




16. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : التّفكرُ فی آلاءِ الله نعمَ العبادةِ.

«غررالحكم، ص 56، ح 534»

امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: اندیشه و تامّل در نعمت های الهی، خوب عبادتی است.




17. قال الامام الرّضا ـ علیه السّلام ـ : انّ اشدَّ العبادةِ الوَرعُ.

«تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 30»

امام رضا ـ علیه السّلام ـ فرمود: دشوارترین عبادت، تقوی و پرهیزگاری است.




18. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : اُعبُد اللهَ كَانّكَ تَراهُ فانْ كُنتَ لاتَراهُ فانّهُ یَراكَ.

«بحار الانوار، ج 77، ص 74»

رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: خدا را به گونه ای عبادت كن، مثل اینكه او را می بینی و اگر تو او را نمی بینی، همانا خداوند تو را می بیند.




19. قال الامام الرضا ـ علیه السّلام ـ : اوّلُ عبادةِ اللهِ معرِفَتُه و اصلُ معرفةِ الله توحیدُهُ.

«عیون اخبار الرضا ـ علیه السّلام ـ، ج 1، ص 12»

امام رضا ـ علیه السّلام ـ فرمود: نخستین گام در عبادت پروردگار، شناخت خداست و اساس و پایة شناخت خدا، یگانه دانستن اوست.




20. قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : العبادَةُ سبعونَ جزءً و افضَلُها جزءً طَلبُ الحلالِ.

«بحار الانوار، ج 103، ص 7»

رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: عبادت دارای هفتاد جزء است و برترین آنها به دست آوردن روزی حلال است.




21. قال الامام الرّضا ـ علیه السّلام ـ فی بیانِ علّةِ العبادةِ: فإن قالَ قائل فَلِمَ تعبّدهُم؟ قیلَ: لئلاّ یكونوا ناسینَ لذكِرِهِ و لا تاركینَ لادَبهِ و لا لاهینَ عن امرِهِ و نهیِهِ ... .

«عیون اخبار الرضا ـ علیه السّلام ـ، ج 2، ص 102»

امام رضا ـ علیه السّلام ـ در بیان علت تشریع عبادات فرمود: اگر کسی بگوید: چرا خداوند متعال، انسان را دعوت به عبادت و اطاعتِ خویش كرده است؟ گفته شود: آنان را به عبادت دعوت نمود تا یاد خدا را فراموش نكنند، ادب پروردگار خویش را ترك نكرده و نسبت به دستورات و نواهی او بی تفاوت نگردند، زیرا خیر و مایة حیات آنان در این دستورات است. پس اگر از عبادت خدا روی گردان شوند، زمان درازی بر ایشان بگذرد و دلهایشان سخت و قسی گردد.




22. قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : لا عبادَةَ الاّ بیقینٍ.

«بحار الانوار، ج 77، ص 169»

رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: عبادت كامل نیست مگر اینكه از روی یقین (به پروردگار) باشد.




23. قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : السّكینةُ زینَةُ العِبادةِ.

«بحار الانوار، ج 77، ص 131»

رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: وقار و متانت، زیور و زینت عبادت است.




24. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : زینُ العبادَةِ الخشوعُ.

«غرر الحكم، ص 199، ح 3948»

امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: خشوع و خضوع، زیور و زینت عبادتِ پروردگار است.




25. قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : لا تُكرِهوا الی انفسكُم العبادةَ.

«الکافی، ج 2، ص 86»

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: عبادت (مستحبی) را بر خود تحمیل نكنید.




26. قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : تَفرُغُوا الطاعَةِ اللهِ وَ عبادَتهِ قبلَ انْ ینزِلَ بكمُ من البلاءِ ما یشغَلُكم عن العبادةِ.

«تنبیه الخواطر، ص 360»

پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: قبل از اینكه بلاها و مشكلات زندگی شما را از عبادت باز دارد، (فرصت را غنیمت شمرده و) سعی و تلاش خود را متوجه عبادت و بندگی پروردگار نمائید.




27. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : افضلُ العبادَةِ عِفَّةُ البَطنِ وَ ال‍فَرجِ.

«غرر الحكم، ص 199، ح 3946»

امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: برترین عبادت، عفّتِ شكم و شهوت است.




28. قالَتْ فاطمةُ ـ سلام الله علیها ـ : مَنْ أصعَدَ الی اللهِ خالِصَ عبادَتهِ اهبطَ اللهُ لَهُ افضَلَ مصلَحَةِ.

«بحار الانوار، ج 67، ص 249»

حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ فرمود: هر كس عبادات و كارهای خود را خالصانه برای پروردگار خویش انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و بركات خویش را برای او تقدیر نموده و نازل می كند.




29. قال الامام الحسنُ المجتبی ـ علیه السّلام ـ : مَنْ عَبَّدَ اللهَ عبَّدَ اللهُ لَهُ كُلَّ شیءٍ.

«بحار الانوار، ج 68، ص 184»

امام حسن مجتبی ـ علیه السّلام ـ فرمود: كسی كه خداوند را عبادت و بندگی نماید، خداوند متعال همة‌ موجودات را بنده و مطیع او می گرداند.




30. قال الامام الحسین ـ علیه السّلام ـ : مَنْ عَبَداللهَ حقَّ عبادَتهِ، آتاهُ اللهُ فوقَ امانیهِ و كفایَتِهِ.

«بحار الانوار، ج 68، ص 183»

امام حسین ـ علیه السّلام ـ فرمود: هر كس خداوند متعال را آن طور كه شایستة عبادت و بندگی است، عبادت كند، خداوند متعال او را به بهترین آرزوهایش می رساند و امور زندگی او را كفایت می كند.




31. قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : علیك بالجدِّ و لا تُخرجَنَّ نفسَكَ من حدِّ التَّقصیر من عبادةِ اللهِ و طاعتهِ، فانّ الله تعالی لا یُعْبَدُ حقَّ عبادَتِهِ.

«الکافی، ج 2، ص 72»

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: در عبادت و بندگی خداوند كوشا باش و همواره خود را در عبادت و اطاعتِ او مقصر بدان، زیرا عبادتی كه شایستة‌ ذات حق و نعمت های بی شمار او باشد، به جا آورده نخواهد شد.




32. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : كیفَ یَجِدُ لذّةَ العبادَةِ مَن لا یصُومُ عن الهَوی.

«غرر الحكم، ص 199، ح 3938»

امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: كسی كه از دنباله روی هوی و هوس اباء ندارد، چگونه می تواند لذّت عبادت را درك كند.




33. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : العبادةُ معَ أكل الحرامِ كالبِناءِ علی الرَّملِ.

«بحارالانوار، ج 103، ص12»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: عبادت كردن همراه با خوردن مال حرام، مانند ساختن بنایی بر روی شن است.




34. قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : مَنْ اَصْغی الی ناطقٍ فَقَدْ عبدهُ، فان كان النّاطِقُ عَنِ اللهِ فقَد عبدالله و ان كانَ النّاطِقُ عن ابلیسَ فقد عَبَد ابلیس.

«بحار الانوار، ج 72، ص 268»

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: كسی كه به سخن گوینده ای گوش فرا داده (و اطاعت كند)، به تحقیق عبادت و بندگی او را كرده است، پس اگر گوینده، سخن الهی بگوید، در حقیقت خداوند را عبادت كرده و اگر سخن شیطانی را بر زبان جاری كند، پس او بندگیِ شیطان را كرده است.




35. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : قالَ رسولُ اللهِ ـ صلی الله علیه و آله ـ : قَالَ اللَّهُ تَعَالَی لَهُ فِی لَیلَةِ المِعرَاجِ یَا أَحمَدُ لَیسَ شَی‏ءٌ مِنَ العِبَادَةِ أَحَبَّ إِلَیَّ مِنَ الصَّمتِ وَ الصَّومِ فَمَن صَامَ وَ لَم یَحفَظ لِسَانَهُ كَانَ كَمَن قَامَ وَ لَم یَقرَأ فِی صَلَاتِهِ ... .

«مستدرک الوسائل، ج 9، ص 19»

امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: خداوند متعال در شب معراج به او گفت: ای احمد، آیا می دانی چگونه می توان عابد حقیقی شد؟ حضرت پاسخ دادند؟ نمی دانم. خداوند فرمود: هر گاه هفت صفت در انسان جمع شود: 1) تقوائی كه او را از ارتكاب گناه باز دارد. 2) سكوتی كه مانع از پرداختن به آنچه به او مربوط نیست، گردد. 3) ترسی كه هر روز بر اشك و حزن او بیفزاید. 4) حیائی كه در خلوت و تنهائی پروا كند. 5) خوردن مال حلال كه برای ادامة‌ حیات محتاج آن است. 6) دشمنی دنیا، كه من آنرا دشمن دارم. 7) و دوستی با نیكان و صلحا از آن روی كه من آنها را دوست دارم.




36. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : الجودُ فی اللهِ عبادةُ المُتَقَرّبینَ.

«غرر الحکم، ح 8442»

امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: بخشش در راه خدا، عبادت مقرّبان و نزدیكان به خداوند است.






::برچسب :

:: مرتبط با: احادیث موضوعی ,
چاپ این صفحه

اشتراک گذاری

نــام جــالب

    با سلام
    نکته جالبی در اسم این وبلاگ وجود داره که الان به شما میگم
    se: به معنی سیری
    d : در
    a : احادیث
    masumin : معصومین
    که همه ی این ها به معنی sedamasumin است که اسم وبلاگ را جالب کرده
    -----------------------------------------
    دسترسی آسان به وبلاگ : www.sedamasumin.ir

    ارتباط پیامکی :
    ۳۰۰۰۵۰۲۶۹۰۰۱۱۸

ارسـال حــدیث روزانـه

پیامک حدیثی

آمــار و اطــلاعات

    »تعداد مطالب : 692
    » تعداداحادیث : 13575
    » تعداد نویسندگان : 1
    » آخرین بروز رسانی :
    » بازدید امروز :
    » بازدید دیروز :
    » بازدید این ماه :
    » بازدید ماه قبل :
    » بازدید کل :
    » آخرین بازدید :

نظــرسنــجی

:: بیشتر دوست دارید کدام قسمت یا قسمت ها زیادتر شوند؟

بخـش ویــژه

برای دیدن سایت بدون هیچ نقصی از مرورگر گوگل کروم استفاده کرده و سایت ما را محبوب کنید :

نمایش بهتر وبلاگ با مرورگر گوگل کروم .

.:: Theme Design By sedamasumin ::.

تمــامی حقــوق ایــن ســایت متــعلق اســت بــه صــدای معــصومـــیــن ع