صدای معصومین یکی از بزرگترین مراکز اینترنتی احادیث - احادیث در مورد روزه

تــولبار اختــصاصی احــادیث

    Get our toolbar!

کدستان

  • اخبار جدید
  • احادیث اخیر
  • کد احادیث
  • پربازدیدترین ها

احادیث در مورد روزه

نظر

[نوشته شده توسط : راوی | تاریخ ارسال : دوشنبه 10 مرداد 1390 ]

روزه                                                                                      


1. قالَ رَسُولُ اللهِ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - : یا جابِرُ هذا شَهْرُ رَمَضانَ مَنْ صامَ نَهارَهُ وَ قامَ وِرْداً مِنْ لَیْلِهِ وَ عَفَّ بَطْنَهُ وَ فَرْجَهُ وَ كَفَّ لِسانَهُ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَخُرُوجِهِ مِنَ الشَّهْرِ ... .

«میزان الحكمة، ج5، ص471»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: ای جابر این ماه مبارك رمضان است، كسی كه روزها را روزه‌ دار و شب را در دعا باشد و شكم و خواهش های نفس و زبان خود را كنترل كند، از گناهان پاك و مبرّا می شود بدانسان كه از ماه رمضان خارج می گردد! جابر گفت: یا رسول الله! چه وعده نیكویی است! پیامبر فرمود: چقدر (رعایت) این شروط دشوار و مشكل است.




2. عَنِ النَّبِیِّ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - قال: یا رَبِّ وَ ما مِیراثُ الصَّوْمِ؟ قالَ: الصَّوْمُ یُورِثُ الْحِكْمَةَ وَ الْحِكْمَةُ تُورِثُ الْمَعْرِفَةَ وَ الْمَعْرِفَةُ تُورِثُ الْیَقِینَ فَاِذا اسْتَیْقَنَ الْعَبْدُ لا یُبالی كَیْف أصْبَحَ بِعُسْرٍ امْ یُسْرٍ.

«میزان الحكمه، ج5، ص475»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: در معراج عرض كردم: پرودگارا میراث (و ثمره) روزه داری چیست؟ ندا رسید: روزه باعث پیدایش «حكمت» در انسان است و «حكمت» نیز مایه پیدایش معرفت است و «معرفت» نیز عامل حصول «یقین» در جان آدمی است و آنگاه كه بنده‌ای به «یقین» برسد باكی ندارد كه چگونه زندگی وی می گذرد، در سختی یا در راحتی.



3. عَنْ أبِی عَبْدِ اللهِ -‌ عَلَیْهِ السَّلام - قالَ: أوَّلُ ما یُسْئَلُ عَنِ الْعَبْدِ إذا وَقَفَ بَیْنَ یَدَیِ الله: الصَّلوةُ الْمَفْروضاتِ وَ عَنْ الزَّكاةِ وَ عَنِ الصَّیام و عَنِ الحَجِّ وَ عَنِ الْجِهادِ وَ عَنْ وِلایَتِنا أهْلَ الْبَیْتِ فَمَنْ أقَرَّ ... .

«معالم الزلفی، باب 98، ‌ص 228»

امام صادق - علیه السلام - فرمود: اولین چیزی كه از «عبد» در قیامت مورد پرسش قرار می گیرد عبارت است: از نمازهای واجب، زكات، «روزه»، حج، جهاد و «ولایت» أهل بیت عصمت و طهارت، (و افزود) كسی كه با ولایت ما بمیرد خداوند متعال، نماز، زكات، روزه‌ و حج وی را می پذیرد.




4. عَنِ النَّبِیِّ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - قالَ: ما أقَلَّ الصُّوّامِ وَ أكْثَرَ الْجُوّاعِ.

«میزان الحكمه، ج 5، ص 472»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: چه اندك اند روزه داران واقعی و چه فراوان اند گرسنگان (روزه دار ظاهری).




5. عَنِ النَّبِیِّ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - قالَ: أنا مِنَ الدُّنْیا اُحِبُّ ثَلاثَةَ أشْیاءٍ: الصُّوْمُ فِی الصَّیْفِ، و الضَّرْبُ بالسَّیْفِ و إكرامُ الضَّیْفِ.

«المواعظ العددیه، ص76»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: من از دنیا سه چیز را دوست دارم: روزه در تابستان، شمشیر زدن (در راه خدا) و گرامی داشتن میهمان.




6. عَنِ الامام الصَّادِقِ - عَلَیْهِ السَّلام - قال: ألا أخْبِرُكَ بِأبْوابِ الْخَیْرِ؟ الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ.

«روضة المتقین، ج 3، ص 228»

امام صادق - علیه السلام - فرمود: آیا مایلید تا شما را به درهای نیكی راهنمایی كنم؟ و افزود: روزه، که سپری از آتش جهنّم است.



7. عَنِ الامام الصَّادِقِ - عَلَیْهِ السَّلام - قالَ: قالَ اللهُ تَعالی: یا أحْمَدُ إنَّ الْعِبادَةَ عَشَرَةَ أجْزاءٍ، تِسْعَةٌ مِنْها فِی طَلَبِ الْحَلالِ... قالَ یارَبِّ، ما أوَّلُ الْعِبادَةِ؟
قالَ: أوَّلُ الْعِبادَةِ الصُّومُ، هَلْ تَعْلَمُ ... .
«آداب النفس، ج 1، ص 11»

امام صادق - علیه السلام - فرمود: خداوند متعال به پیامبر - صلی الله علیه و آله - خطاب كرد و فرمود كه: ای احمد عبادت ده جزء است كه نه جزء آن در طلب روزی حلال است. پیامبر عرضه داشت: پروردگارا! مهمترین عبادت چیست؟ ندا رسید: مهمترین عبادت روزه است. سپس فرمود: ای احمد آیا می دانی كه میراث (و ثمره) روزه چیست؟ پیامبر عرضه داشت: خیر. ندا رسید: میراث روزه كم خوردن و كم گفتن است.




8. عَنِ الامام الْباقِرِ - عَلَیْهِ السَّلام - قالَ: بُنِیَ الْاِسْلامُ عَلی خَمْسَةِ أشْیاءٍ، عَلی الصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوِلایَةِ.

«روضة المتقین، ج3، ص 225»

امام باقر - علیه السلام - فرمود: اسلام برپنج پایه استوار است: نماز، حج، زكات، روزه و ولایت.




9. مِنْ فاطِمَةَ - عَلَیْها السَّلام - : فَرَضَ اللهُ الصِّیامَ تَثبِیتاً لِلْإخْلاصِ.

«علل الشرایع، ج1، ص246»

فاطمه زهرا - علیها السلام - فرمود: خداوند روزه را واجب گردانید تا خلوص و اخلاص را در (زندگی) انسان ها تثبیت نماید.




10. وَ عَنْ أمِیرِ الْمُؤمِنِین - عَلَیْهِ السَّلام - : ... و صَوْمُ شَهْرِ رَمَضانَ فَإنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعَذابِ.

«نهج البلاغه، خطبه 110»

امیر المؤمنین - علیه السلام - فرمود: روزه ماه رمضان سپر نجات از عذاب الهی است.




11. عَنِ الامام الصَّادِقِ - عَلَیْهِ السَّلام - قالَ: مَنْ زَنی خَرَجَ مِنَ الْاِیمانِ، وَ مَنْ شَرِبَ الْخَمْرُ خَرَجَ مِنَ الْإیمانِ وَ مَنْ أفْطَرَ یَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضانِ، خَرَجَ مِنْ الإیمانِ.

«كافی، ج3، ص380»

امام صادق - علیه السلام - فرمود: كسی كه زنا کند و یا شراب بنوشد از دایره ایمان خارج شده و از زمره مؤمنان نخواهد بود و نیز اگر یك روز از روزه ماه مبارك رمضان را بدون عذر افطار نماید (از دایره مؤمنان خارج می شود).




12. قالَ رَسُولُ اللهِ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - : قالَ اللهُ تَبارَكَ وَ تَعالی: الصَّوْمُ لِی وَ أنا اُجْزِی بِهِ.

«روضة المتقین، ج 3، ص 225»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: خداوند تبارك و تعالی می فرماید: «روزه» مال من است و خود پاداش روزه دار را خواهم داد.




13. قالَ رَسُولُ اللهِ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - : ألا اُخْبِرُكُمْ بِشَیءٍ إنْ أنْتُمْ فَعَلْتُمُوهُ تَباعَدَ الشّیطانُ عَنْكُمْ كما تَباعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ؟ قالُوا: بَلی یا رَسُولَ اللهِ، قالَ: الْصَّوْمُ یُسَوِّدُ وَجْهَهُ وَ ... .

«روضة المتقین، ج 3، ص 227»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: آیا آگاه نسازم شما را از عملی، كه اگر به آن بپردازید شیطان از شما دور شود همان گونه كه، مشرق، از مغرب دور می شود (فاصله دارد). اصحاب عرض كردند كه آری، آگاهمان ساز. پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: «روزه» روی شیطان را سیاه می كند، و صدقه دادن كمر او را می شكند، و محبّت و دوستی در راه خدا، و تعاون و همكاری در انجام «عمل صالح» سلطه و استیلای او را قطع می كند! و استغفار و بازگشت به سوی خدا، رگ حیات او را پاره می نماید! و برای هر چیزی زكات است و زكات بدن روزه داری است.




14. عَنِ النَّبِیِّ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - قالَ: سافروا تَغْنَمُوا، وَ صُومُوا تَصِحُّوا، اغزوا تغنموا... .

«دعائم الاسلام، ج 1، ص342»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: مسافرت كنید تا بی نیاز گردید و روزه دار شوید تا سلامتی و تندرستی به دست آورید و به جهاد بپردازید تا غنیمت به چنگ آورید.




15. عَنِ الامام الصَّادِقِ - عَلَیْهِ السَّلام - قالَ: فِی قَوْلِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلوةِ قالَ: یَعْنِی باِلصَّبْرِ: الصَّوْمَ وَ قالَ: إذا نَزَلَتْ بِالرَّجُلِ النَّازِلَةُ أوِ الشِّدِیدَةُ فَلْیَصُمْ فَاِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ: و اسْتَعِینُوا بِا‌لصَّبْرِ وَ الصّلاةِ.

«روضة المتقین، ج3، ص260 و 228»

امام صادق - علیه السلام – (در تفسیر آیه فوق) فرمود: خداوند متعال در قرآن می فرماید: از صبر و نماز استعانت جویید و مراد از «صبر» در این آیه «روزه» است. و سپس فرمود: و هرگاه دشواری و مشكلی سخت به كسی روی آورد، «روزه» بدارد زیرا خداوند متعال می گوید: از صبر (روزه) و نماز یاری طلبید و استعانت جویید.




16. عَنْ رَسُول اللهِ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - قالَ: لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ ما فِی رَمَضانَ لَوَدَّ أنْ یَكُونَ رَمَضانُ السَّنَةَ.

«بحارالانوار، ج 96، ص 346»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: اگر بنده خدا از حقیقت و كرامت ماه رمضان آگاه بود دوست می داشت تا تمام سال، رمضان باشد.




17. عَنِ النَّبِیِّ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - قالَ: أرْبَعَةٌ لا تُرَدُّ لَهُمْ دَعْوَةٌ وَ یُفْتَحُ لَهُمْ أبْوابُ السَّماءِ وَ یَصِیرُ إلی الْعَرْشِ: دُعاءُ الْوالِدِ لِوَلَدِهِ وَ الْمَظْلُومِ عَلی مَنْ ظَلَمَهُ، وَ الْمُعْتَمِرِ حَتّی یَرْجِعَ وَ الصَّائِمِ حتّی یَفْطُرَ.

«مرآة العقول، ج 12، ص173»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: چهار كس اند كه دعای آنان رد نمی شود و ابواب (رحمت) آسمان در برابر دعای آنان گشوده و تا به عرش الهی راه می یابد: دعای پدر درباره فرزند، دعای مظلوم علیه ظالم، دعای زوّار خانه خدا تا باز گردد، و دعای شخص روزه دار تا افطار كند.




18. عَنِ الامام الصَّادِقِ - عَلَیْهِ السَّلام - قالَ: الصُّومُ یُمِیتُ هَوی النَّفْسِ وَ شَهْوَتَ الطَّبْعِ وَ طَهارَةَ الْجوارِحِ وَ عِمارَةَ الظَّاهِرِ وَ الْباطِنِ وَ الشُّكْرَ عَلی النِّعَمِ وَ الْاِحْسانَ إلی الْفُقَراءِ وَ زِیادَةَ التَّضَرُّعِ وَ الْخُشُوعِ وَ الْبُكاءِ... .

«مصباح الشریعه، مبحث صوم»

امام صادق - علیه السلام - فرمود: روزه خواهش های نفسانی و طبیعت شهوانی را می کشد (تضعیف می كند) و موجب پاكی اعضای بدن و آبادانی ظاهر و باطن انسان می گردد. و نیز مایه شكر بر نعمت و احسان به فقراء و عامل كثرت تضرّع، خشوع و ناله به درگاه پرودگار است و همچنین سبب تمسّك و روی آوردن به ریسمان محكم الهی و فروكش كردن شهوات و تخفیف در حساب و مضاعف گشتن حسنات است.




19. عَنِ الامام الصَّادِقِ - عَلَیْهِ السَّلام - قالَ: إنَّما فَرَضَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ الصِّیامَ لِیَسْتَوِی بِهِ الْغَنِیُّ وَ الْفَقِیرُ وَ ذلِكَ، إنَّ الْغَنِیَّ لَمْ یَكُنْ لِیَجِدَ مَسَّ الْجُوع فَیَرْحَمَ الْفَقِیر لِأنَّ الْغَنِیَّ كُلَّما أرادَ شَیْئاً قَدَرَ عَلَیْهِ ... .

«من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 73»

امام صادق - علیه السلام - فرمود: خداوند متعال، روزه را بر انسان ها واجب ساخت تا فقیر و غنی همسان گردند زیرا غنی بر اثر توانمندی مالی كمتر احساس گرسنگی می كند و آنچه را اراده كند بدان دست می یابد. پس خدا اراده كرد تا میان بندگان مساوات بر قرار نماید و به اغنیاء دشواری گرسنگی و تشنگی را بچشاند تا آنان به گرسنگان ترحم نمایند.




20. عَنِ الامام الْمُجْتَبی - عَلَیْهِ السَّلام - قالَ: سَئَلَ عالِمٌ یَهُودِیُّ عَنِ النَّبِیِّ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - : لِأیِّ شَیْءٍ فَرَضَ اللهُ الصَّوْمَ عَلی اُمَّتِكَ بِالنَّهارِ ثَلاثِینَ یَوماً؟ وَ فَرَضَ اللهُ عَلی الْاُمَمِ أكْثَرُ مِنْ ذلكَ؟ فَقالَ النَّبِیِّ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - : إنَّ آدَمَ لَمَّا أكَلَ مِنَ الشَّجَرَةِ بَقِیَ ... .

«روضة المتقین، ج 3، ص 244»

امام حسن - علیه السلام - فرمود: جمعی از یهودیان به محضر پیامبر - صلی الله علیه و آله - حاضر شدند و عالم آنان پرسید: چرا خداوند متعال روزه سی روزه را برای امت شما واجب ساخت؟ و حال آن كه بر دیگر امم بیشتر از این مقدار واجب بود؟ پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: حضرت آدم - علیه السلام -، وقتی كه از «میوه ممنوع» تناول نمود، در شكم وی سی روز باقی ماند و بر این اساس خداوند بر ذریّه او سی روز روزه داری را واجب گرداند و غذائی را كه در شب تجویز شده است نوعی تفضُّل است و برای خود حضرت آدم نیز سی روز روزه واجب بوده است، پس خداوند این سی روز را برای امّت من نیز مقرر داشته است. هنگامی كه سخن پیامبر به این جا رسید، این آیه را تلاوت كرد: «... كما كتب علی الذین من قبلكم لعلكم تتقون أیاماً معدودات» و سپس آن عالم یهودی سخنان پیامبر را تصدیق كرد. و افزود: پاداش روزه این ماه چیست؟ پیامبر - صلی الله علیه و آله - فرمود: هیچ مؤمنی نیست كه این ماه را به خاطر خدا روزه بدارد جز آن كه خداوند، هفت چیز به وی عطا نماید: 1. «حرام» را از بدن وی، دور سازد، 2. او را به رحمت خویش نزدیك سازد، 3. دشواری های هنگام موت را بر او آسان گرداند، 4. روزه را مایه امان از گرسنگی و تشنگی قیامت وی قرار دهد، 5. برائت از آتش را به او عطا كند، 6. از غذاهای بهشت، نصیب وی كند ... . ، پس یهودی سخنان او را تصدیق كرده گفت: راست گفتی ای محمد.




21. عَنْ الامام عَلِیٍّ - عَلَیْهِ السَّلام - قالَ: صَوْمُ النَّفْسِ عَنِ لّذَّاتِ الدُّنْیا أنْفَعُ الصِّیامِ.

«غررالحكم، ح 3364»

امام علی - علیه السلام - فرمود: امساك و خود داری از لذائذ دنیوی سودمندترین روزه ها است.




22. عَنْ الامام عَلِیٍّ - عَلَیْهِ السَّلام - قالَ: صِیامُ الْقَلْبِ عَنِ الْفِكْرِ فِی الآثامِ أفْضَلُ مِنْ صِیامِ الْمَرءِ عَنِ الطَّعامِ.

«وسائل الشیعه، ج5، ص37»

امام علی - علیه السلام - فرمود: پرهیز از تفكر در معاصی برتر است از روزه آدمی در برابر امساك از غذا.




23. عَنِ الامام الصَّادِقِ - عَلَیْهِ السَّلام - قالَ: إذا أصْبَحْتَ صائِماً فَلْیَصُمْ سَمْعُكَ وَ بَصَرُكَ عِنِ الْحَرامِ وَ جارِحَتُكَ وَ جَمِیعُ أعْضائِكَ عَنِ الْقَبِیحِ.

«سفینة البحار، ج 2، ص 65»

امام صادق - علیه السلام - فرمود: صبحگاهان كه با دهان روزه، روز را آغاز كردی، باید گوش و چشم تو از حرام و همه اعضاء و جوارح تو از انجام اعمال قبیح روزه دار باشند.




24. عَنِ النَّبِیِّ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - قالَ: مَنْ اغْتابَ أخاهُ الْمُسْلِمَ بَطَلَ صَوْمُهُ وَانْتَقَضَ وُضُوؤُهُ فَاِنْ ماتَ وَ هُوَ كَذلِكَ ماتَ وَ هُوَ مُسْتَحِلٌّ لِما حَرَّمَ اللهُ.

«ثواب الاعمال، ص 654»

پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله - فرمود: كسی كه از برادر مسلمان خویش غیبت نماید روزه اش باطل می شود (پاداش روزه اش از بین می رود) و نیز (پاداش) وضویش از بین می رود و اگر بمیرد در حالتی از دنیا رفته است كه حرام خداوند را حلال دانسته است.




25. عَنِ النَّبِیِّ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - قالَ: أرْبَعَةٌ تُفْسِدُ الصَّوْمَ وَ أعمالَ الْخَیْرِ: الْغِیبَةُ، وَ الْكِذْبُ وَ النَّمِیمَةُ وَ النَّظَرُ إلی الأجْنَبِیِّ.

«المواعظ العددیه، ص121»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: چهار چیز است كه روزه را خراب و اعمال نیك را فاسد می کند: غیبت، دروغ، سخن چینی و نگاه به نامحرم.




26. عَنِ الامام الصَّادِقِ - عَلَیْهِ السَّلام - قالَ: إنَّ الصِّیامَ لَیْسَ مِنَ الطَّعامِ وَ الشَّرابِ وَحْدَهُ ... ، فَاحْفِظُوا ألْسِنَتِكُمْ وَ غُضُّوا أبْصارَكُمْ وَ لا تَحاسَدُوا وَ لا تَنازَعُوا فَاِنَّ الْحَسَدَ، یَأكُلُ الْأیمانَ كَما تأكُلُ النّارَ الْحَطَبَ.

«من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 67»

امام صادق - علیه السلام - فرمود: همانا روزه تنها خودداری از خوردن و آشامیدن نیست ... ، پس زبانتان را حفظ كنید، مواظب چشمانتان باشید، حسد نورزید و منازعه و جدال نیز نكنید، همانا حسد ایمان را (می خورد و) از بین می برد همانگونه كه آتش هیزم را (می خورد و) از بین می برد.




27. عَنِ النَّبِیِّ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - قالَ: أیُّما إمْرَئَةٍ آذَتْ زَوْجَها بِلِسانِها لَمْ یَقْبَلِ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْها برّا وَ لا عَدْلاً وَ لا حَسَنَةً مِنْ عَمَلِها حتَّی تُرْضیهُ، وَ إنْ صامَتْ نَهارَها وَ قامَتْ لَیْلَها، وَ أعْتَقَتْ ... .

«مكارم الاخلاق، ج 2، ص 368»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: هر زنی كه همسرش را با زبان بیازارد خداوند هیچ كار نیك و عدالت (و شهادت) وی را نپذیرد جز آن كه شوهرش را از خود راضی نماید، گرچه او روزها را روزه و شب ها را در نماز به سر ببرد و بندگانی را در راه خدا آزاد نماید ... و او (آن زن) اوّل كسی است كه داخل آتش شود و البته مرد همسر آزار وظالم نیز این چنین است.




28. عَنْ الامام عَلِیٍّ - عَلَیْهِ السَّلام - قالَ: أفْضَلُ الْجِهادِ الصَّوْمُ فِی الْحَرِّ.

«سفینة البحار، ماده صوم»

امام علی - علیه السلام - فرمود: برترین جهاد، روزه داری در تابستان است.




29. عَنِ النَّبِیِّ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - قالَ: خَمْسُ خِصالٍ یُفَطِّرَنَ الصَّائِمَ وَ تَنْقُضْنَ الوُضُوءَ: الْكِذْبُ، وَ الْغِیبَةُ، وَ النَّمِیمَةُ، وَ النَّظَرُ بِشَهْوَةٍ، وَ الْیَمِینُ الْكاذِبَة.

«نهج الفصاحه، ح 1459»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: پنج صفت مایه‌ از بین رفتن (ثواب) روزه و وضو است: دروغ، غیبت، سخن چینی، چشم چرانی، سوگند دروغ.




30. عَنِ النَّبِیِّ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - قالَ: ما مِنْ عَبْدٍ صائِمٍ یُشْتَمُّ فَیَقُولُ إنِّی صائِمٌ، سَلامٌ عَلَیْكَ لا أشْتُمُكَ كَما تَشْتُمَنِی إلّا قالَ الرَّبُّ تَعالی إسْتَجارَ عَبْدِیِ بِالصَّوْمِ مِنْ شّرِّ عَبْدِیِ قَدْ آجَرْتُهُ النَّارَ.

«الکافی، ج 4، ص 88»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: هیچ روزه داری نیست كه در برابر ناسزا و فحش دیگران بگوید: «درود بر شما» من روزه دار هستم و بر عكس تو از ناسزا گفتن خود داری می كنم، جز آن كه خدا می گوید: بنده ام به روزه پناه برد و از ناسزا گفتن لب فروبست من هم او را در برابر جهنم پناه می دهم.




31. عَنِ الْاِمامِ مُوسی الكاظِمِ - عَلَیْهِ السَّلام - قالَ: فِطْرُكَ أخاكَ الصَّائِمِ أفْضَلُ مِنْ صِیامِكَ.

«محاسن برقی، ص 396»

امام موسی كاظم - علیه السلام - فرمود: پاداش «افطار» دادن به برادر مؤمن، از پاداش روزه ات بیشتر است.




32. عن جعفرِ بن محمد - علیه السلام - أنه قال: لا صِیامَ لِمَنْ عَصَی الْإمامَ وَ لا صِیامَ لِعَبْدٍ آبِقٍ حتَّی إذا رَجَعَ وَ لا صِیامَ لِإمْرَأةٍ ناشِزَةٍ حتّی تَتُوبَ وَ لا صِیامَ لِوَلَدٍ عاقٍ حتَّی یَبِرُّ.

«بحارالانوار، ج 93، ص 295»

امام صادق - علیه السلام - فرمود: كسی كه بر پیشوای خود عصیان ورزد روزه اش مقبول نیست و عبدی كه از مولایش گریزان باشد روزه اش پذیرفته نیست تا آن كه باز گردد، و زنی كه نسبت به شوهر متمرّد باشد، روزه اش قبول نیست مگر توبه نماید، و فرزندی كه «عاق» والدین خویش باشد، روزه اش مقبول نیست مگر آن كه به آنان نیكی نماید.




33. أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ - عَلَیْهِ السَّلام – قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - خَطَبَنَا ذَاتَ یَوْمٍ فَقَال‏: أیُّها النَّاسُ! إنَّهُ قَدْ أقْبَلَ إلَیْكُمْ شَهْرٌ اللهِ بِالْبَرَكةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ. شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللهِ أفْضَلُ الشُّهُورِ، وَ أیّامُهُ أفْضَلُ الْأیامِ و ... .

«بحارالانوار، ج96، ص356»

أَمیر المؤمنین - علیه السّلام – فرمود: در حلول ماه مبارك رمضان پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - خطبه ای به این شرح ایراد فرمود: به نام خداوند بخشنده و مهربان. ای مردم: ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده است. ماهی كه نزد خدا برترین ماه ها است و روزهایش بهترین روزها و شب هایش برترین شب ها و ساعاتش بهترین ساعت ها است. ماهی كه در آن به میهمانی خدا دعوت شده اید و به این وسیله خداوند شما را گرامی داشته است. نفس هایتان در آن تسبیح خدا و خوابتان در آن عبادت است و اعمال شما در این ماه پذیرفته و دعای شما مستجاب است. پس با نیت های خالص و دل های پاك از خدا بخواهید كه شما را در این ماه به روزه داری و خواندن قرآن كریم موفق گرداند. به درستی كه شقی و دور از سعادت، كسی است كه در این ماه بزرگ از آمرزش الهی محروم ماند. با گرسنگی و تشنگی خود در این ماه، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به یاد آورید و به فقیران و درماندگان رسیدگی كنید و بزرگان خود را احترام نموده و بر كودكان خود مهربانی نمایید، با خویشان خود به صله رحم بپردازید و زبانتان را (از گفتار بیهوده) نگاه دارید.






::برچسب :

:: مرتبط با: احادیث موضوعی ,
چاپ این صفحه

اشتراک گذاری

نــام جــالب

    با سلام
    نکته جالبی در اسم این وبلاگ وجود داره که الان به شما میگم
    se: به معنی سیری
    d : در
    a : احادیث
    masumin : معصومین
    که همه ی این ها به معنی sedamasumin است که اسم وبلاگ را جالب کرده
    -----------------------------------------
    دسترسی آسان به وبلاگ : www.sedamasumin.ir

    ارتباط پیامکی :
    ۳۰۰۰۵۰۲۶۹۰۰۱۱۸

ارسـال حــدیث روزانـه

پیامک حدیثی

آمــار و اطــلاعات

    »تعداد مطالب : 692
    » تعداداحادیث : 13575
    » تعداد نویسندگان : 1
    » آخرین بروز رسانی :
    » بازدید امروز :
    » بازدید دیروز :
    » بازدید این ماه :
    » بازدید ماه قبل :
    » بازدید کل :
    » آخرین بازدید :

نظــرسنــجی

:: بیشتر دوست دارید کدام قسمت یا قسمت ها زیادتر شوند؟

بخـش ویــژه

برای دیدن سایت بدون هیچ نقصی از مرورگر گوگل کروم استفاده کرده و سایت ما را محبوب کنید :

نمایش بهتر وبلاگ با مرورگر گوگل کروم .

.:: Theme Design By sedamasumin ::.

تمــامی حقــوق ایــن ســایت متــعلق اســت بــه صــدای معــصومـــیــن ع