تبلیغات
صدای معصومین یکی از بزرگترین مراکز اینترنتی احادیث - احادیث در مورد حرام خواری و ربا

تــولبار اختــصاصی احــادیث

    Get our toolbar!

کدستان

احادیث در مورد حرام خواری و ربا

نظر

[نوشته شده توسط : راوی | تاریخ ارسال : شنبه 15 مرداد 1390 ]

حرام خواری و ربا


1. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اِنّ الله عزّوجلّ حرَّم الجنةَ جسداً غُذِیَ بحرام.

«تنبیه الخواطر، ص 49»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: خدای بزرگ و بلند مرتبه بهشت را بر بدنی كه با مال حرام تغذیه شود، حرام كرده است.




2. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اذا وَقَعَتِ اللقمةُ مِن حرامٍ فی جَوفِ العبد لَعَنَه كلُّ مَلَكٍ فی السماوات و الارض.

«بحار الانوار، ج 103، ص 16»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: هنگامی كه لقمه ای حرام در شكم بنده ای قرار گیرد، تمام فرشتگان آسمان ها و زمین او را لعنت می كنند.

   


3. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : مَن اَكَلَ لقمةَ حرامٍ لم تُقبَل صلاةً اربعین لیلةً و لم تُستجَب له دعوة اَربعین صباحاً و كلُّ لحمٍ ینبته الحرام فالنّار أولی به.

«بحارالانوار، ج 66، ص 314»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: هر كسی لقمه حرامی بخورد تا چهل شبانه روز نمازش قبول و دعایش مستجاب نمی شود و هر گوشتی كه با لقمه حرام در بدن روید، آتش به آن سزاوارتر است.




4. قال الامام الباقر - علیه السّلام - : اِنّ الرجل اذا اَصابَ مالاً مِن حرامٍ لم یُقبل منه حجٌّ و لا عمرةٌ و لا صلةُ رَحِم حتی اَنّه یَفسُدُ فیه الفرج.

«بحارالانوار، ج 99، ص 125»

امام باقر - علیه السّلام - فرمود: اگر مردی از راه حرام مالی به دست آورد، حج و عمره و صله رحم از آن مال پذیرفته نمی شود و حتی باعث فساد و تباهی ناموس می گردد.




5. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : مَنِ اكتسب مالاً حراماً لم یَقبَل اللهُ منه صدقةً و لا عتقاً و لا حجّاً و لا اعتماراً.

«بحارالانوار، ج 103، ص 17»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: كسی كه مال حرامی به دست آورد خداوند از او صدقه دادن، برده آزاد كردن و حج و عمره اش را قبول نمی کند.




6. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : العبادةُ معَ أكل الحرامِ كالبِناءِ علی الرَّملِ.

«بحارالانوار، ج 103، ص 12»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: عبادت كردن همراه با خوردن مال حرام، مانند ساختن بنایی بر روی شن است.




7. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : مَن اَصابَ مالاً مِن مأثَمٍ فوَصَلَ به رَحِماً اَو تصدَّق به اَو اَنفقه فی سبیل الله جمع الله له ذلك جمیعاً ثمّ قَذَفَه فی النار.

«محجة البیضاء، ج 3، ص 205»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: هر كس مالی از (راه) گناه به دست آورد و با آن صله رحم كند یا صدقه دهد یا در راه خدا انفاق نماید، خداوند همه آنها را جمع كرده، در آتش اندازد.




8. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : لا یَدخُلُ الجنةَ مَن نَبَتَ لحمهُ مِنَ السُّحت، النارُ اَولی به.

«تنبیه الخواطر، ص 49»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: كسی كه گوشتش از مال حرام بروید، وارد بهشت نمی گردد، آتش به او سزاوارتر است.




9. قال الامام علی - علیه السّلام - : لیس بِوَلیٍّ لَنا مَن اَكل مالَ مؤمنٍ حراماً.

«بحارالانوار، ج 104، ص 296»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: ولیّ و دوست دار ما نیست، كسی كه مال مؤمنی را به حرام و ناحق بخورد.




10. قال الامام علی - علیه السّلام - : الحَرامُ سُحتٌ.

«غرر الحكم، ص 27»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: مال حرام، پلید و مایه ننگ است.




11. قال الامام علی - علیه السّلام - : بئسَ الطعامُ الحرام.

«غرر الحكم، ص 170»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: بد خوراكی است، مال حرام!




12. قال الامام الكاظم - علیه السّلام - : اِنّ الحرامَ لا یَنمِی و اِن نَمی لا یُبارَك له فیه و ما اَنفقه لم یُؤجَر علیه و ما خلَّفه كان زاده اِلی النار.

«الکافی، ج 5، ص 125»

امام كاظم - علیه السّلام - فرمود: مال حرام رشد و نمو نمی كند و اگر ظاهراً زیاد شود بركتی در آن نیست و از آن هر چه انفاق و بخشش نماید، اجر و پاداشی نگیرد و هر چه بعد از خود بر جای نهد، زاد و توشه اش به سوی آتش دوزخ گردد.




13. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اِنّ قوماً یجیئون یومَ القیامة و لهم مِنَ الحسنات اَمثالُ الجبال فیجعلها الله هباءً منثوراً ثمّ یُؤمَر بهم الی النار ... .

«مستدرك الوسائل، ج 11، ص 63»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: گروهی روز قیامت وارد صحرای محشر می شوند در حالی كه حسنات و كارهای نیكی به بزرگی كوه ها دارند، خداوند حسنات ایشان را همچون ذرات غبار در هوا پراكنده می سازد، سپس فرمان می دهد آنها را به آتش دوزخ اندازند. سلمان عرض كرد: یا رسول الله! آنها را برای ما توصیف نما. فرمود: آنها كسانی هستند كه روزه می گرفتند، نماز می خواندند و شب زنده داری می كردند، اما هنگامی كه به حرامی دست می یافتند بر آن هجوم می بردند.




14. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : اِذا اكتسبَ الرجُلُ مالاً مِن غیر حِلِّه ثمّ حجَّ فَلَبَّیَ نُودِیَ: لا لبَّیك و لا سَعدَیك ... .

«الکافی، ج 5، ص 124»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: كسی كه از غیر راه حلال مالی به دست آورد و با آن حج به جا آورد، هنگام انجام اعمال حج وقتی می‌گوید: لبّیك، به او پاسخ داده می شود: لا لبّیك و لاسعدیك، اما اگر از راه حلال به دست آورده باشد نداء داده می‌شود: لبّیك و سعدیك.




15. قال الامام العسكری - علیه السّلام - : لا خیرَ فی شئٍ اَصلُه حرام و لا یحلُّ استعمالُه.

«الکافی، ج 5، ص 125»

امام حسن عسكری - علیه السّلام - فرمود: مالی كه اصل و بنیانش از حرام باشد، خیری در آن نیست و استفاده از آن حلال نمی باشد.




16. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : كسبُ الحرام یَبینُ فی الذُّریّة.

«الکافی، ج 5، ص 125»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: (اثر) كسب حرام در ذریه و فرزندان آشكار می گردد.




17. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : ... و اَحاطوا بالحسین مِن كل جانب ... حتی قال لهم: ... فقد مُلِئَت بطونُكم مِنَ الحرام و طُبع علی قلوبكم.

«بحارالانوار، ج 45، ص 8»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: (در روز عاشورا هنگامی كه) لشگر عمر سعد، امام حسین - علیه السّلام - را از هر طرف احاطه كردند و دور وی حلقه زدند، حضرت از آنها خواست كه ساكت شوند (تا آنها را موعظه نماید)، اما ساكت نشدند و به سخنش گوش فرا ندادند، حضرت خطاب به آنها فرمود: ... شكم هایتان از حرام پر شده و بر دل هایتان مُهر خورده است.




18. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : ترك لقمةِ حرامٍ اَحبُّ الی الله من صلاة اَلفی ركعة تطوُّعاً.

«تنبیه الخواطر، ص 360»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله -‌ فرمود: دوری كردن از یك لقمه مال حرام، محبوب تر است نزد خدا، از دو هزار ركعت نماز مستحبی.




19. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : تركُ دانِقِ حرامٍ احبُّ الی الله تعالی من مِأة حجّةٍ من مالٍ حلال.

«تنبیه الخواطر، ص 360»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: دوری كردن از یك ششمِ ‌(درهم) مال حرام، دوست داشتنی تر است نزد خدای متعال، از صد حج كه از مال حلال بجای آورده شود.




20. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : لَردُّ دانقٍ مِن حرامٍ یَعدِلُ عندالله سبعین اَلف حجّةٍ مبرورة.

«بحارالانوار، ج 103، ص 12»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: برگرداندن یك ششمِ‌ (درهم) از مال حرام (به صاحبش)، نزد خدا برابر است با هفتاد هزار حج قبول شده.




21. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : ازهدُ الناس مَنِ اجتنب الحرام.

«بحارالانوار، ج 71، ص 112»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: زاهدترین مردم، كسی است كه از حرام دوری كند.




22. قال الامام الباقر - علیه السّلام - : یقول الله تعالی: یابنَ آدم اِجتنبْ ما حرَّمتُ علیك تكنْ‎ من اَورعِ الناس.

«تحف العقول، ص 340»

امام باقر - علیه السّلام - فرمود: خدای بزرگ می فرماید: ای فرزند آدم! از آنچه بر تو حرام كرده ام دوری كن تا از پارساترین مردم باشی.




23. قال الامام علی - علیه السّلام - : الكریم مَن تجنَّبَ المحارم و تنزَّهَ عن العیوب.

«غرر الحكم، ص 56»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: بخشنده، كسی است كه از حرام های الهی دوری كرده و از عیوب، مبرّا و پاك باشد.




24. قال الامام الرضا - علیه السّلام - : لا وَرَعَ اَنفعُ من تجنُّبِ محارم الله.

«بحارالانوار، ج 72، ص 348»

امام رضا - علیه السّلام - فرمود: هیچ پارسایی سودمندتر از اجتناب از حرام های الهی نیست.




25. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : العبادةُ مع أكل الحرام کناقلِ الماءِ فی المنخلِ.

«بحارالانوار، ج 103، ص 12»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: عبادت كردن همراه با خوردن مال حرام، مانند انتقال آب با آبکش است.




26. قال الامام علی - علیه السّلام - : غَضُّ الطَّرْفِ عن محارم الله اَفضلُ العبادة.

«جامع الاحادیث الشیعة، ج 13، ص 323»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: بالاترین عبادت، چشم پوشی از حرام های خداوند است.




27. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : انَّ اَخوفَ ما اخافُ علی اُمّتی مِن بعدی هذه المكاسبُ الحرام و الشهوةُ الخفیةُ و الرِّبا.

«الکافی، ج 5، ص 124»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: چیزهایی كه از آن بیشترین ترس را نسبت به امتم پس از خودم دارم، در آمدهای حرام، شهوت پنهان و ربا خواری است.




28. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : شَرُّ الكسبِ كسبُ الرّبا.

«بحارالانوار، ج 103، ص 115»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: بدترین در آمدها، به دست آوردن ربا است.




29. قال الامام الباقر - علیه السّلام - : اخبثُ المكاسبِ الربا.

«وسائل الشیعه، ج 12، ص 423»

امام باقر - علیه السّلام - فرمود: پست ترین کسب ها، ربا است.




30. قال الامام الرضا - علیه السّلام - : انّ الربا حرامٌ سُحتٌ من الكبائر و ممّا قد وعد اللهُ علیه النارَ فنعوذُ بالله منها و هو محرَّمٌ علی لسان كلِّ نبیّ و فی كل كتاب.

«فقه الرضا - علیه السّلام -، ص 256»

امام رضا - علیه السّلام - فرمود: ربا خواری، حرام، پلید، از گناهان كبیره و از جمله چیزهایی است كه خداوند بر آن وعده آتش داده است، پناه می بریم به خدا از آن، ربا خواری بر زبان همه پیامبران و در همه كتاب های (آسمانی) حرام شده است.




31. قال الامام علی - علیه السّلام - : معاشر الناس الفقهَ ثم المَتجَر و اللهِ لَلربا فی هذه الاُمّة اَخفی من دَبیب النَّمل علی الصّفا.

«بحارالانوار، ج 103، ص 117»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: ای مردم! ابتدا فقه و احكام دینی (را فرا گیرید) و سپس تجارت كنید، به خدا قسم ربا در میان این امت، پنهان تر از حركت آرام مورچه بر روی سنگ صاف است.




32. قال الامام علی - علیه السّلام - : مَنِ اتَّجر بغیر علمٍ فلا بدَّ له من اَكلِ الربا و لا بدَّ لِآكِلِ الربا من النار.

«مستدرك الوسائل، ج 13، ص 332»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: كسی كه بدون آگاهی (از احكام دینی) به تجارت بپردازد، ناگزیر به ربا كشیده می شود و برای ربا خوار چاره ای جز آتش جهنم نیست.




33. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : مَن اَكَلَ الربا مَلَأَ اللهُ عزّوجلّ مِن نارِ جهنَمٍ بقدرِ ما اَكلَ و اِن اِكتسبَ منه مالاً لا یَقبلُ منه شیئاً منْ‎‎‏ عمله و لم یَزَل فی لعنةِ الله و الملائكةِ ما كان عندَهُ قیراطٌ واحدٌ.

«بحارالانوار، ج 71، ص 364»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: هر كس ربا بخورد، خدای بزرگ و بلند مرتبه، شكمش را به اندازه ربایی كه خورده از آتش دوزخ پر كند و اگر از طریق ربا مالی به دست آورد، خداوند چیزی از اعمالش را نپذیرد و تا زمانی كه قیراطی (یك بیست و چهارم دینار) از مال ربا نزدش باشد، پیوسته در لعنت و نفرین خدا و فرشتگان خواهد بود.




34. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : انَّ النبی - صلّی الله علیه و آله - نَهی عَن اَكل الرِبا ... و قال: انَّ اللهَ لَعَنَ آكلَ الربا و مُؤَكِّلَه و كاتبَه و شاهدَیه.

«وسائل الشیعه، ج 12، ص 430»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: پیامبر اكرم - صلّی الله علیه و آله - از ربا خواری نهی كرد و فرمود: خداوند، ربا خوار، ربا دهنده، نویسنده (سند ربا) و دو شاهد آن را لعنت كرده است.




35. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اِذا ظَهَرَ الزَّنی و الرّبا فی قریةٍ اُذِنَ فی هلاكها.

« مستدرك الوسائل، ج 13، ‌ص 332»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: هرگاه زنا و ربا خواری، در سرزمینی رواج یابد، در نابودی اهلش اذن داده شود.




36. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اذا أكَلَتْ اُمتی الربا كانت الزلزلةُ و الخسف.

«مستدرك الوسائل، ج 13، ص 333»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: هرگاه امت من ربا خوار شوند گرفتار زلزله و فرو رفتن در زمین می گردند.




37. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : لا یقبلُ اللهُ صلاةَ خمسةِ نفر: ... و آكلُ الربا.

«مستدرك الوسائل، ج 13، ص 332»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: خداوند، نماز پنج نفر را قبول نمی كند: بنده ای كه از صاحب خود فرار كند، زنی كه شوهرش از وی راضی نباشد، شراب خوار، عاق والدین و ربا خوار.




38. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : ... تُحشَرُ عشرةُ اصنافٍ من اُمتی اشتاتاً قد میَّزهم الله تعالی من المسلمین ... و بعضُهم مُنكَّسون ارجُلُهم من فوق و وجُوهُهم من تحت ثمَّ یَسحبونَ علیها ... .

«تفسیر مجمع البیان، ج 5، ص 423»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: ... روز قیامت ده گروه از امت من به صورت پراكنده محشور می شوند كه خدای بزرگ آنها را از سایر مسلمانان متمایز و جدا كرده است ... بعضی از آنها در حالی كه پاهایشان به سمت بالا و صورت هایشان رو به پایین است بر روی صورت كشیده می شوند ... آن نگون ساران، همان ربا خواران هستند.




39. قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : العبادَةُ سبعونَ جزءً و افضَلُها جزءً طَلبُ الحلالِ.

«بحار الانوار، ج 103، ص 7»

رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: عبادت دارای هفتاد جزء است و برترین آنها به دست آوردن روزی حلال است.




40. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : یأتی علی الناس زمانٌ لا یَبقی احدٌ الاّ اكَلَ الرِبا، فان لَم یأكُلْه اصابَهُ من غُباره.

«مستدرك الوسائل، ج 13، ص 333»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: زمانی بر مردم فرا می رسد كه احدی باقی نمی ماند مگر این كه ربا خوار می شود و اگر كسی هم ربا نخورد، از گرد و غبار آن به او می رسد.






::برچسب :

:: مرتبط با: احادیث موضوعی ,
چاپ این صفحه

اشتراک گذاری

نــام جــالب

    با سلام
    نکته جالبی در اسم این وبلاگ وجود داره که الان به شما میگم
    se: به معنی سیری
    d : در
    a : احادیث
    masumin : معصومین
    که همه ی این ها به معنی sedamasumin است که اسم وبلاگ را جالب کرده
    -----------------------------------------
    دسترسی آسان به وبلاگ : www.sedamasumin.ir

    ارتباط پیامکی :
    ۳۰۰۰۵۰۲۶۹۰۰۱۱۸

ارسـال حــدیث روزانـه

پیامک حدیثی

آمــار و اطــلاعات

    »تعداد مطالب : 692
    » تعداداحادیث : 13575
    » تعداد نویسندگان : 1
    » آخرین بروز رسانی :
    » بازدید امروز :
    » بازدید دیروز :
    » بازدید این ماه :
    » بازدید ماه قبل :
    » بازدید کل :
    » آخرین بازدید :

نظــرسنــجی

:: بیشتر دوست دارید کدام قسمت یا قسمت ها زیادتر شوند؟

بخـش ویــژه

برای دیدن سایت بدون هیچ نقصی از مرورگر گوگل کروم استفاده کرده و سایت ما را محبوب کنید :

نمایش بهتر وبلاگ با مرورگر گوگل کروم .

.:: Theme Design By sedamasumin ::.

تمــامی حقــوق ایــن ســایت متــعلق اســت بــه صــدای معــصومـــیــن ع