تبلیغات
صدای معصومین یکی از بزرگترین مراکز اینترنتی احادیث - احادیث در مورد غنا

تــولبار اختــصاصی احــادیث

    Get our toolbar!

کدستان

  • اخبار جدید
  • احادیث اخیر
  • کد احادیث
  • پربازدیدترین ها

احادیث در مورد غنا

نظر

[نوشته شده توسط : راوی | تاریخ ارسال : چهارشنبه 19 مرداد 1390 ]

غنا


1. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : اَنَّ اللهَ بَعثََنی رحمةً للعالَمین و لِاَمحقَ المعازفَ و المزامیرَ و امورَ الجاهلیة.

«بحار الانوار، ج 79، ص 250»

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: خداوند مرا مبعوث كرد تا رحمتی برای جهانیان باشم و ساز و نی ها و امور جاهلیت را نابود سازم.




2. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : بیتُ الغناء بیتٌ لا تُؤمَنُ فیه الفجیعةُ و لا تُجابُ فیه الدَّعوةُ و لا تَدخلُه الملائكة.

«دعائم الاسلام، ج 2، ص 280»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: خانه ای كه در آن غناء و ساز و آواز نواخته شود، از مصیبت ها و بلاهای دردناك در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی گردد و فرشتگان به آن خانه وارد نمی شوند.


3. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : كان اِبلیسُ اَوّلَ مَن تَغَنّی.

«وسائل الشیعه، ج 12، ص 231»

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: ابلیس نخستین كسی است كه به غناء و آوازه خوانی پرداخت.




4. قال الامام الباقر - علیه السّلام - : الغِناءُ مِمّا وَعَدَاللهُ علیه النارَ و تلاهذه الآیة: و مِنَ الناس مَن یشتری لهوَ الحدیث لیُضِلَّ عن سبیل الله ... (لقمان، 6).

«وسائل الشیعه، ج 12، ص 226»

امام باقر - علیه السّلام - فرمود: غنا و آوازه خوانی از جمله گناهانی است كه خداوند برای آن وعده آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «برخی از مردم كسانی هستند كه سخن بیهوده را می خرند تا دیگران را از روی نادانی از راه خدا گمراه كنند و آیات الهی را به استهزاء گیرند، برای آنان عذابی خواركننده خواهد بود».



5. قال الامام الرضا - علیه السّلام - : اِستماع الاَوتار مِنَ الكبائر.

«مستدرك الوسائل، ج 13، ص 220»

امام رضا - علیه السّلام - فرمود: گوش دادن به (صدای) تارهای موسیقی از گناهان كبیره است.




6. عن ابی عبدالله - علیه السّلام - فی قول الله تعالی: «و اجتنبوا قولَ الزُّور» (حج، 30)، قال: قول الزُّورِ الغِناء.

«وسائل الشیعه، ج12، ص227»

امام صادق - علیه السّلام - درباره سخن خداوند كه می فرماید: «از گفتار باطل بپرهیزید» فرمود: گفتار باطل همان غناء است.




7. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : شرُّ الاَصواتِ الغِناء.

«وسائل الشیعه، ج 12، ص 229»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: بدترین صداها، غناء (و آوازه خوانی) است.




8. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : الغناءُ مجلسٌ لاینظر اللهُ اِلی اَهلهِ.

«وسائل الشیعه، ج 12، ص 288»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: مجلس غناء مجلسی است كه خدواند به اهل آن نظر (لطف و رحمت) نمی كند.




9. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : الغناءُ یورث النفاقَ و یُعقِبُ الفقر.

«وسائل الشیعه، ج 12، ص230»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: غناء و آوازه خوانی باعث نفاق و دوروئی شده و فقر و تنگدستی را به دنبال دارد.




10. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : الغناءُ عُشُّ النفاق.

«وسائل الشیعه، ج 12، ص 227»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: غناء و آوازه خوانی، لانه نفاق و دوروئی است.




11. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : الغناءُ رُقْیَةُ الزّنا.

«بحار الانوار، ج 79، ص 247»

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: غناء و آوازه خوانی، طلسم زناكاری است.




12. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : الغناءُ یُورِثُ الفقر.

«مستدرك الوسائل، ج 13، ص 213»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: غناء و آوازه خوانی موجب فقر و تنگدستی می گردد.




13. قال الامام الباقر - علیه السّلام - : الغناءُ یُنبِتُ النفاق فی القلب كما یُنبت النخلُ الطلع.

«دعائم الاسلام، ج 2، ص 208»

امام باقر - علیه السّلام - فرمود: غناء و آوازه خوانی نفاق و دروئی را در دل می رویاند همان گونه كه درخت نخل، خوشه خرما را رویش می دهد.




14. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : اَربعٌ یُفسِدنَ القلبَ و یُنبتنَ النفاقَ فی القلب كما یُنبِتُ الماءَ الشجرَ؛ اِستماعُ اللَّهو و ... .

«بحار الانوار، ج 79، ص 252»

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: چهار چیز است كه قلب و روح را تباه و نفاق را در آن می رویاند، همچنان كه آب، درخت را می رویاند؛ (یکی از آنها) گوش دادن به چیزهای لغو و بیهوده است.




15. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : ثلاثٌ یَقسینَ القلبَ: اِستماعُ اللَّهو و ... .

«بحار الانوار، ج 79، ص 252»

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: سه چیز باعث قساوت و سنگ دلی می گردد: (یکی از آنها) گوش دادن به چیزهای لغو و بیهوده است.




16. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : اِستماعُ اللَّهو و الغناء یُنبِتُ النفاقَ كما یُنبت الماءُ الزَّرع.

«وسائل الشیعه، ج 12، ص 236»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: گوش كردن به چیزهای بیهوده و غناء و آوازه خوانی، نفاق را می رویاند همان گونه كه آب كشتزار را می رویاند.




17. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : لا یَحِلُّ بیعُ الغِناء و لا شِراءُه و استماعُه نفاقٌ و تعلیمهُ كُفر.

«دعائم الاسلام، ج 2، ص 209»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: خرید و فروش (آلات) غناء و ساز وآواز حلال نیست و گوش دادن به آن، نفاق و دوروئی و آموزش دادنش، كفر و بی دینی است.




18. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : مَنِ استمعَ اِلی اللَّهو یُذابُ فی اُذُنهِ الآنُك.

«دعائم الاسلام، ج 2، ص 210»

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: كسی كه به چیزهای لهو و بیهوده گوش فرادهد (روز قیامت) در گوشش سرب گداخته (و ذوب شده) ریخته می شود.




19. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : یُحشرُ صاحبُ الطَّنبور یوم القیامةِ و هو أسودُ الوجهِ و بِیَده طنبورٌ من نار و فوقَ رأسه سبعون اَلف ملكٍ، بید كُلُّ ملكٍ مِقْمعَةُ یَضربون رأسَهُ و وجهَه.

«مستدرك الوسائل، ج 13، ص 219»

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: دارنده طنبور (نوعی از آلات موسیقی) روز قیامت محشور می شود در حالی كه صورتش سیاه و در دستش طنبوری از آتش است و بالای سرش هفتاد هزار فرشته قرار دارند كه در دست هر كدام از آنها عمودی آهنین است كه بر سر و صورتش می زنند.




20. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : یُحشَر صاحبُ الغناء مِن قبره اَعمی و اَخرس و اَبكم.

«مستدرك الوسائل، ج 13، ص 219»

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: دارنده (آلات) غناء و آوازه خوانی محشور می شود در حالی كه كور و کر و لال است.



21. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : لا تَدخلُ الملائكةُ بیتاً فیه خَمرٌ أو دفٌّ أو طَنبُور أو نَردٌ و لا یُستجابُ دعاءُ هُم و تَرتفِع عَنهم البركةُ.

«مستدرك الوسائل، ج 13، ص 218»

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: فرشتگان وارد خانه ای كه در آن شراب یا دایره یا طنبور (نوعی از آلات موسیقی) و یا نرد (نوعی وسیله قمار) باشد، نمی شوند و دعای اهل آن خانه مستجاب نمی گردد و بركت از آنان برداشته می شود.




22. قال الامام الباقر- علیه السّلام - : مَن اَصغی الی ناطقٍ فقد عَبَدَه، فاِنْ كان الناطقُ یؤدِّی عنِ الله عز و جل فقد عبد اللهَ و اِنْ كان الناطق یؤدِّی عن الشیطان فقد عَبَدَ الشیطان.

«وسائل الشیعه، ج 12، ص 236»

امام باقر - علیه السّلام - فرمود: هركس به گوینده ای گوش سپارد او را بندگی كرده است، پس اگر آن گوینده از خداوند عزو جل بگوید شنونده خدا را عبادت كرده است و اگر از شیطان بگوید شیطان را عبادت كرده است.




23. سَمِعَ امیرالمؤمنین - علیه السّلام - رجلاً یَطربُ بالطَنبور فمنعه و كَسَرَ طنبورَه ... فقال: اِنّه یقول: سَتَندِم سَتَندِم اَیا صاحبی سَتَدخُل جهنَّم اَیا ضاربی.

«مستدرك الوسائل، ج 13، ص 220»

امام علی - علیه السّلام - شنید مردی طنبور می نوازد، وی را از این كار منع كرد و طنبورش را شكست و از وی خواست كه توبه كند او هم توبه كرد، سپس به او فرمود: آیا می دانی هنگامی كه طنبور نواخته می شود چه می گوید؟ عرض كرد جانشین رسول خدا - صلی الله علیه و آله - داناتر است. حضرت فرمود: می گوید: بزودی پشیمان می شوی، به زودی پشیمان می شوی ای صاحب من! به زودی داخل جهنم می گردی ای نوازنده من!




24. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : مَنْ اَنْعم الله علیه بِنعمةٍ فَجاءَ عند تلك النّعمة بِمِزمارٍ فقد كَفَرَها.

«وسائل الشیعه، ج 12، ص 233»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: كسی كه خداوند به او نعمتی عطا فرماید و با وجود آن نعمت به نی و ساز و آواز روی آورد، كفران نعمت كرده است.




25. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : اَلمُغَنّیةُ ملعونةٌ ، ملعونٌ مَن أكَل َ مِن كَسبِها.

«الاستبصار، ج 3، ص 61»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: زن آوازه خوان ملعون است و كسی كه از درآمد آوازه خوانی او بخورد (روزی خود را بگذراند) نیز ملعون است.




26. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : اَلمُغَنّیةُ ملعونةٌ و مَن آواها و أكَلَ كسبَها ملعونٌ.

«بحار الانوار، ج 79، ص 211»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: زن آوازه خوان ملعون است و كسی كه او را جای دهد و از درآمد آوازه خوانی او بخورد (روزی خود را بگذراند) نیز ملعون است.




27. عن عاصم بن حُمَید عن الامام الصادق - علیه السّلام - : ... قلتُ: فی الجنّةِ غناءٌ؟ قال: اِنَّ فی الجنّةَ شجراً یَأمُرُ اللهُ ریاحَها فَتَهُبُّ فتضرب تلك الشجرةَ باَصواتٍ لم یَسمعِ الخلائقُ بمثلها حُسناً ... .

«بحار الانوار، ج 8، ص 126»

عاصم بن حمید از امام صادق - علیه السّلام - سؤال كرد: آیا در بهشت غناء و ساز و آوازی وجود دارد؟ حضرت فرمود: در بهشت درختی وجود دارد كه خداوند به بادهای بهشت فرمان می دهد به آن درخت بوزند و از آن درخت آوازهایی برمی آید كه خلائق به زیبایی آن هرگز نشنیده اند، سپس فرمود: این در عوض پرهیز كسی است كه در دنیا از شنیدن ساز و آواز به خاطر ترس از خدا اجتناب ورزیده است.




28. قال ابوالحسن - علیه السّلام - : مَن نزَّهَ نفسَه عن الغناء فاِنَّ فی الجنةِ شجرةً یأمرُ اللهُ عزّوجلّ الریاحَ اَنْ تُحرِّكَها فَیسمعُ لها صوتاً ام یَسمعْ بمثله و مَن لم یتنزَّه عنه لم یَسمعْه.

«جامع الاحادیث الشیعه، ج 17، ص 207»

امام كاظم - علیه السّلام - فرمود: كسی كه خود را از غناء و ساز و آواز، پاكیزه و دور نگه دارد در عوض آن در بهشت درختی است كه خداوند به باد فرمان می دهد كه آن درخت را به حركت درآورد و از آن درخت صدایی دل نواز به گوش می رسد كه هرگز مانند آن را نشنیده است، اما كسی كه در دنیا خود را از غناء، پاكیزه و دور نگه ندارد آن صدا را نمی شنود.






::برچسب :

:: مرتبط با: احادیث موضوعی ,
چاپ این صفحه

اشتراک گذاری

نــام جــالب

    با سلام
    نکته جالبی در اسم این وبلاگ وجود داره که الان به شما میگم
    se: به معنی سیری
    d : در
    a : احادیث
    masumin : معصومین
    که همه ی این ها به معنی sedamasumin است که اسم وبلاگ را جالب کرده
    -----------------------------------------
    دسترسی آسان به وبلاگ : www.sedamasumin.ir

    ارتباط پیامکی :
    ۳۰۰۰۵۰۲۶۹۰۰۱۱۸

ارسـال حــدیث روزانـه

پیامک حدیثی

آمــار و اطــلاعات

    »تعداد مطالب : 692
    » تعداداحادیث : 13575
    » تعداد نویسندگان : 1
    » آخرین بروز رسانی :
    » بازدید امروز :
    » بازدید دیروز :
    » بازدید این ماه :
    » بازدید ماه قبل :
    » بازدید کل :
    » آخرین بازدید :

نظــرسنــجی

:: بیشتر دوست دارید کدام قسمت یا قسمت ها زیادتر شوند؟

بخـش ویــژه

برای دیدن سایت بدون هیچ نقصی از مرورگر گوگل کروم استفاده کرده و سایت ما را محبوب کنید :

نمایش بهتر وبلاگ با مرورگر گوگل کروم .

.:: Theme Design By sedamasumin ::.

تمــامی حقــوق ایــن ســایت متــعلق اســت بــه صــدای معــصومـــیــن ع