تبلیغات
صدای معصومین یکی از بزرگترین مراکز اینترنتی احادیث - احادیث در مورد نفاق

تــولبار اختــصاصی احــادیث

    Get our toolbar!

کدستان

  • اخبار جدید
  • احادیث اخیر
  • کد احادیث
  • پربازدیدترین ها

احادیث در مورد نفاق

نظر

[نوشته شده توسط : راوی | تاریخ ارسال : پنجشنبه 20 مرداد 1390 ]

نفاق


1. قال أمیرالمؤمنین - علیه السّلام - : كان حبیبی رسول الله - صلّی الله علیه و آله - كثیراً ما یقول لی: یا علی، حُبُّكَ تقوی و إیمانٌ و بُغضُكَ كفرٌ و نفاقٌ.

«امالی شیخ صدوق، ص 77»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - بسیاری از اوقات خطاب به من می فرمود: ای علی دوستی تو تقوی و ایمان است و دشمنی با تو كفر و نفاق است.



2. قال الإمام الصّادق - علیه السّلام - : أرْبَعٌ مِنْ عَلاماتِ النِفاقِ: قِساوةُ القلبِ، و جُمُودُ العینِ و اصرارُ علی الذَنبِ و الحرصُ علی الدنیا.

«الاختصاص، ص 228»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: چهار چیز از علامات نفاق است: 1. سنگ دلی2. خشكی چشم (اشك نداشتن و گریه نكردن) 3. اصرار بر گناه 4. حرص بر دنیا.


3. قال الامام زین العابدین - علیه السّلام - : إن المنافقَ یَنهی و لا یَنتَهِی و یَأمُرُ و لا یَأتی و إذا قامَ الی الصلاةِ اعْترضَ. قلتُ یا ابنَ رسولِ اللهِ و ما الاعتِراضُ؟ ... .

«الكافی، ج 2، ص 396»

امام زین العابدین - علیه السلام - فرمود: همانا منافق (از كاری) نهی می كند ولی خود دست نمی كشد و فرمان می دهد، بدانچه خود انجام نمی كند و هنگامی كه به نماز ایستد، اعتراض كند. (راوی گوید) عرض كردم: ای فرزند رسول خدا اعتراض چیست؟ امام - علیه السلام - فرمود: رو به راست و چپ گردانیدن (سر)؛ و چون ركوع كند خود را به زمین می اندازد و روزش را شب می كند در حالی كه همّش خوردن شام است با این كه روزه دار نبوده است و صبح می كند در حالی كه همّش خواب است با اینكه شب را بیدار نبوده است، اگر برای تو سخنی گوید، دروغ گوید و اگر چیزی به او امانت دهی، به تو خیانت كند و اگر از او پنهان باشی، غیبتت كند و اگر به تو وعده دهد، وفا نكند.




4. قال الامام علی - علیه السّلام - : النِفاقُ یُفسِدُ الایمانَ.

«غرر الحكم، ص 458»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: نفاق، ایمان را فاسد می کند.




5. قال الامام علی - علیه السّلام - : النِفاقُ اَخُو الشِركِ.

«غرر الحكم، ص 458»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: نفاق، برادر شرك است.




6. قال الامام علی - علیه السّلام - : النِفاقُ شینُ الاَخلاقِ.

«غرر الحكم، ص 458»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: نفاق، بدترین اخلاق است.




7. قال الامام علی - علیه السّلام - : ما اَقبحَ بالانسانِ اَن یَكونَ ذا وَجهَین.

«غرر الحكم، ص 458»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: چقدر زشت است كه انسان، دو رو باشد.




8. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : ما زادَ خُشُوعُ الجَسَدَ عَلی ما فِی القَلبِ فَهُوَ عِندنا نِفاقٌ.

«الكافی، ج 2، ص 396»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: اگر خشوع بدن بیش از خشوع دل باشد، در نزد ما نفاق است.




9. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : فإن المُنافِقَ لا یَرغَبُ فیما قَد سَعِدَ بِه المُؤمِنوُن و السَعیدُ یتَّعِظُ بَمَوعِظَة التَقوی و إن كانَ یُرادُ بالمَوْعَظَةِ غیرُه.

«الكافی، ج 8، ص 151»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: البته منافق به چیزی كه مومنان با آن به خوشبختی رسیده اند رغبت نمی كند و خوشبخت كسی است كه با پند تقوی، پند می پذیرد؛ گر چه مقصود از موعظه دیگری باشد.




10. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : أربَعٌ مَن كُنَّ فیه فَهُوَ مُنافقٌ و إنْ كانَتْ فیهِ واحِدةٌ منهُنَّ كانَتْ فیه خِصلَةٌ مِنَ النِفاقِ حتی یدَعَها: من إذا حَدَّثَ كَذِبَ و إذا وَعَدَ اَخلَفَ و إذا عاهَد غَدَر و إذا خاصَمَ فَجَرَ.

«الخصال، ص 254»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: چهار خصلت هست كه اگر در كسی باشد او منافق است و اگر یكی از آنها در او باشد خصلتی از نفاق در اوست تا اینكه آن را رها كند: 1. زمانی كه سخنی بگوید، دروغ گوید. 2. و هنگامی كه وعده دهد، وفا نكند. 3. و زمانی كه پیمان ببندد، پیمان شكند. 4. و هنگامی كه دشمنی ورزد، ناسزا گوید.




11. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : إنّی لا اَخافُ عَلی اُمّتی مُؤمناً وَ لا مُشركاً، أما المُومِنُ فَیَمْنَعُهُ الله بِایمانهِ، وَ أما المُشركُ فَیَقمَعُه اللهُ بِشرِكه، و لكنّی اَخافُ عَلَیْكُم كلّ مُنافقِ الجِنانِ عالِمِ الّلِسانِ، یَقولُ ما تَعْرِفون و یَفَعَلُ ما تُنكِروُنَ.

«نهج البلاغه، نامه 27»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: بر امت خود از مومن و مشرك هراسی ندارم، زیرا خداوند مومن را با ایمان باز می دارد و مشرك را با شركش نابود می سازد و لكن من بر شما می ترسم از هر منافق قلبی كه زبانی عالمانه دارد، آنچه را كه نیك می شمارید، می گوید و آنچه را كه ناپسند می دارید، انجام می دهد.




12. قال الامام علی - علیه السّلام - : اَظهَرُ النّاسِ نفاقاً مَنْ اَمَرَ بالطّاعَةِ و لَمْ یَعْمَلْ بها و نهَی عنِ المَعصیةِ و لم یَنتَهِ عَنْها.

«غرر الحكم، ص 459»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: آشكارترین مردم از جهت نفاق، كسی است كه به طاعتی فرمان دهد و خود بدان عمل نكند و از معصیت باز دارد، در حالی كه خود دوری نورزد.




13. قال الإمام الصّادق - علیه السّلام - : لا یَجمَعُ اللهِ لِمُنافِقٍ و لا فاسقٍ حُسنَ السَّمْتِ و الفقهَ و حُسنَ الخُلقِ أبدا.

«الخصال، ص 127»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: هرگز خداوند متعال برای منافق و گنه كار روش و فهم نیک و خوش اخلاقی را جمع نمی كند.




14. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : خِصلتانِ لا یَجتمعانِ فی منافقٍ: حُسْنُ سَمتٍ و فقهٌ فی سنة.

«تحف العقول، ص 179»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: دو خصلت در منافق جمع نمی شود: 1. روش خوب. 2. فهم سنت (و دین).




15. قال الامام علی - علیه السّلام - : و إنَّ لِسانَ المُؤمنِ مِنْ وَراءِ قلبهِ و انَّ قلبَ المنافقِ مِن وَراءِ لِسانه، لانَّ المُؤمِنَ إذا اَرادَ أن یَتَكلَّمَ بِكلامٍ تَدَبَّرَهُ فی نَفْسهِ ... .

«نهج البلاغه، خطبه 176»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: همانان زبان مومن در پس قلب او و قلب منافق از پس زبان اوست زیرا مومن هر گاه بخواهد سخنی گوید، نخست می اندیشد، اگر نیك بود اظهار می دارد و چنانچه ناپسند بود پنهانش می كند؛ در حالی كه منافق آنچه بر زبانش می آید، می گوید و نمی داند چه به سود او و چه بر ضرر اوست.




16. قال الامام علی - علیه السّلام - : بالكذبِ یَتَزیَّنُ أهل النفاقِ.

«غرر الحكم، ص 219»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: اهل نفاق به وسیله دروغ گویی، آراسته می شوند.




17. قال الامام علی - علیه السّلام - : عادَةُ المُنافِقینَ تَهْزیعُ الاَخْلاقِ.

«غرر الحكم، ص 459»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: عادت منافقین، شكستن اخلاق است.




18. قال الإمام الصّادق - علیه السّلام - : إن الفُحْشَ و البَذاءَ و السَلاّطَةَ مِن النفاقِ.

«الكافی، ج 2، ص 325»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: البته دشنام و بد زبانی و زبان درازی از نفاق است.




19.قال الامام علی - علیه السّلام - : نِفاقُ المرءِ مِنْ ذُلٍّ یَجِدهُ فی نفسه.

«غرر الحكم، ص 458»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: (سرچشمه) نفاقِ انسان، خواری ای است كه وی آن را در خود می یابد.




20. قال الامام علی - علیه السّلام - : النِفاقُ مِن أثافی الذُلّ.

«غرر الحكم، ص 458»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: نفاق، از پایه های خواری است.




21. قال الامام علی - علیه السّلام - : الكِذبُ یُودّی إلی النِفاقِ.

«غرر الحكم، ص 220»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: دروغ گویی، (آدمی را) به نفاق می كشاند.




22. قال الإمام الصّادق - علیه السّلام - : أكلُ الطینِ یُورِثُ النِفاقَ.

«الكافی، ج 6، ص 434»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: خوردن گل، موجب نفاق می شود.




23. قال الإمام الصّادق - علیه السّلام - : اِستِماعُ الغِناءِ و اللهَّوِ یُنْبِتُ النفاقَ فی القلبِ كما یُنْبِتُ الماءُ الزرع.

«الكافی، ج 6، ص 434»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: شنیدن غنا و طرب نفاق را در قلب می رویاند، همان گونه كه آب، کشت را می رویاند.




24. قال الامام الباقر - علیه السلام - : إن الخصومَةَ تمحَقُ الدینَ و تُدَرِّسُه و تَحبَطُ العملَ و تُورِثُ النفاقَ.

«دعائم الاسلام، ج 2، ص 539»

امام باقر - علیه السّلام - فرمود: همانا مشاجره، دین را نابود و كهنه می كند و عمل را از بین برده و موجب نفاق می شود.




25. قال الإمام الصّادق - علیه السلام - : إیاكم و المِراءَ و الخُصُومةَ فإنهما یُمرِضانِ القُلوبَ علی الاِخوانِ و یَنبُتُ علیهما النفاقُ.

«الكافی، ج 2، ص 300»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: از ستیزه و مشاجره بپرهیزید؛ زیرا آن دو دلهای برادران را بیمار و نفاق را می رویاند.




26. قال الامام علی - علیه السّلام - : النِفاقُ تواَمُ الكُفر.

«غرر الحكم، ص 458»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: نفاق، همراه كفر است.




27. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : أَربعٌ یُفسِدْنَ القَلبَ و یُنبِتْنَ النفاقَ فی القلبِ كما یَنْبِتُ الماءُ الشَجَر: اِستماعُ اللّهْوِ و البِذاءَ و اِتیانُ بابِ السُلطان و طَلَبُ الصَّید.

«الخصال، ص 227»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: چهار چیز قلب را تباه کرده و نفاق را در آن میرویاند، همان گونه كه آب درخت را میرویاند: 1. شنیدن لهو. 2. بد زبانی. 3. پیش سلطان رفتن. 4. طلب شكار.




28. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : الصلاةُ علیَّ و عَلی أهلِ بیتی تَذهبُ بالنفاقِ.

«الكافی، ج 2، ص 492»

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: درود بر من و اهل بیتم، نفاق را می برد.




29. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اِرفَعُوا أصواتَكُمْ بالصلاةِ عَلَیَّ فإنهَّا تَذهَبُ بالنفاقِ.

«الكافی، ج 2، ص 493»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: صداهایتان را برای درود بر من بلند كنید، چرا كه نفاق را می برد.




30. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : مَن اَكثَرَ ذكرَ اللهِ عزوجل أحَبَّه اللهُ و مَن ذَكَرَ اللهَ كثیراً كُتِبَت له بَراءتانِ، بَراءةٌ مِنَ النّارِ و براءةٌ من النفاقِ.

«الكافی، ج 2، ص 499»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: كسی كه زیاد ذكر خدا گوید، خدا او را دوست می دارد و كسی كه خدا را زیاد یاد كند، برای او دو برائت (دوری) نوشته شود: 1. برائت از آتش. 2. برائت از نفاق.




31. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : مَنْ لَبّی فی إِحرامِهِ سَبعینَ مَرَّةً إیماناً و اِحتِساباً أشهَدَ اللهُ لَه آلفَ ألفَ مَلكٍ ببَراءَةٍ من النارِ و براءةٍ من النفاقِ.

«الكافی، ج 4، ص 337»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: كسی كه در احرامش هفتاد بار از روی ایمان و برای طلب ثواب، لبیك گوید؛ خداوند هزار هزار (یك میلیون) فرشته را برای او به دوری از آتش و دوری از نفاق، شاهد می گیرد.




32. قال امیر المؤمنین - علیه السّلام - : وَ مَنْ كَفی ضَریراً حاجَةً مِن حوائِجِ الدنیا و مَشی له فیها حتی یَقضِیَ اللهُ لَهُ حاجةً، أَعطاه اللهُ براءَةً من النفاقِ و براءَةً من النار.

«امالی شیخ صدوق، ص 516»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: و كسی كه از دردمندی، نیازی از نیازهای دنیا را برآورده كند و به خاطر برآورده ساختن نیاز او قدم بردارد تا اینكه خداوند نیاز او را بر آورده كند، خداوند دوری از نفاق و دوری از آتش را به او ببخشد.




33. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : وَ مَن صامَ خَمسَة و عِشرینَ یوماً مِن شَعبان اُعْطِیَ براءةً من النفاقِ.

«ثواب الاعمال، ص 63»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: كسی كه بیست و پنج روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، دوری از آتش به او بخشیده می شود.




34. قال النبی - صلّی الله علیه و آله - : مَن صَلّی فی لیلةِ الاُولی مِن رجبَ ثَلاثینَ رَكعةً بالحمدِ و الجَحدِ ثلاثاً و التوحیدِ ثلاثاً غَفَرَ اللهُ له ذنوبَهُ وَ بَرَأَ مِن النفاقِ.

«وسائل الشیعة، ج 8، ص 92»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: كسی كه در شب اول رجب، سی ركعت نماز با حمد و سه بار سوره جحد (كافرون) و سه بار سوره توحید، بخواند، خداوند گناهان او را بخشیده و از نفاق دور كند.




35. قال الإمام الصّادق - علیه السلام - : مَن قَرَأَ سُورَةَ الاَنفالِ و سُورَةَ بَراءَةٍ فی كل شَهرٍ لم یَدْخُلْهُ نفاقٌ أبداً و كانَ مِن شیعةِ أمیرِ المؤمنینَ - علیه السّلام - .

«ثواب الأعمال، ص 106»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: كسی كه سوره انفال و برائت را در هر ماه بخواند؛ هرگز نفاق در او راه نمی یابد و از شیعیان امیرالمؤمنین - علیه السّلام - خواهد بود.




36. قال الامام الرضا - علیه السّلام - : العَقیقُ یَنْفِی الفقرَ و لُبْسُ العَقیقِ یُنفِی النِفاقَ.

«الكافی، ج 6، ص 470»

امام رضا - علیه السّلام - فرمود: عقیق، فقر را از بین می برد و پوشیدن (به دست كردن) عقیق، نفاق را از بین می برد.






::برچسب :

:: مرتبط با: احادیث موضوعی ,
چاپ این صفحه

اشتراک گذاری

نــام جــالب

    با سلام
    نکته جالبی در اسم این وبلاگ وجود داره که الان به شما میگم
    se: به معنی سیری
    d : در
    a : احادیث
    masumin : معصومین
    که همه ی این ها به معنی sedamasumin است که اسم وبلاگ را جالب کرده
    -----------------------------------------
    دسترسی آسان به وبلاگ : www.sedamasumin.ir

    ارتباط پیامکی :
    ۳۰۰۰۵۰۲۶۹۰۰۱۱۸

ارسـال حــدیث روزانـه

پیامک حدیثی

آمــار و اطــلاعات

    »تعداد مطالب : 692
    » تعداداحادیث : 13575
    » تعداد نویسندگان : 1
    » آخرین بروز رسانی :
    » بازدید امروز :
    » بازدید دیروز :
    » بازدید این ماه :
    » بازدید ماه قبل :
    » بازدید کل :
    » آخرین بازدید :

نظــرسنــجی

:: بیشتر دوست دارید کدام قسمت یا قسمت ها زیادتر شوند؟

بخـش ویــژه

برای دیدن سایت بدون هیچ نقصی از مرورگر گوگل کروم استفاده کرده و سایت ما را محبوب کنید :

نمایش بهتر وبلاگ با مرورگر گوگل کروم .

.:: Theme Design By sedamasumin ::.

تمــامی حقــوق ایــن ســایت متــعلق اســت بــه صــدای معــصومـــیــن ع