صدای معصومین یکی از بزرگترین مراکز اینترنتی احادیث - احادیث در مورد اوصاف و اقسام مردم

تــولبار اختــصاصی احــادیث

    Get our toolbar!

کدستان

  • اخبار جدید
  • احادیث اخیر
  • کد احادیث
  • پربازدیدترین ها

احادیث در مورد اوصاف و اقسام مردم

نظر

[نوشته شده توسط : راوی | تاریخ ارسال : سه شنبه 25 مرداد 1390 ]

اوصاف و اقسام مردم

1. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : اَلنّاسُ رَجُلانِ: عالِمٌ وَ مُتَعَلِّمٌ وَ لا خَیْرَ فیما سِواهُما.
«نهج الفصاحه، ح 3145»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - : مردم، دو گروهند: دانشمند و دانش اندوز و در غیر این دو، خیری نیست.

2. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : اِخْتَبِرُوا النّاسَ بِاَخْدانِهِمْ فَاِنَّ الرَّجُلَ یُخادِنُ مَنْ یُعْجِبُهُ.
«نهج الفصاحه، ح 106»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - : مردم را از دوستانشان بشناسید، زیرا انسان با كسی رفاقت می كند كه او را می پسن


3. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : اَلنّاسُ یَعْمَلونَ بِالْخَیْرِ وَ اِنَّما یُعْطَونَ اُجورَهُمْ عَلی قَدْرِ عُقولِهِمْ.
«كنزالعمال، ح 7052»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - : مردم، كارهای خیر می كنند، ولی پاداش آنان تنها به اندازه عقلشان عطا می شود.

4. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : اَلنّاسُ مَعادِنُ وَ الْعِرْقُ دَسّاسٌ وَ اَدَبُ السُّوءِ كَعِرْقِ السُّوءِ.
«نهج الفصاحه، ح 3146»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - : مردم، همانند معدن ها مختلف اند و اصل و نسب در انسان بسیار مؤثر است و تربیت بد، همانند اصل و نسبِ بد است.

5. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : اِنَّ ابْنَ آدَمَ لَحَریصٌ عَلی ما مُنِعَ.
«كنزالعمال، ح 44095»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - : آدمی زاده به آنچه كه از آن منع می شود، حریص است.

6. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : اِنَّ مِنَ النّاسِ ناسا مَفاتیحُ لِلْخَیْرِ مَغالیقُ لِلشَّرِّ وَ اِنَّ مِنَ النّاسِ ناسا مَفاتیحُ لِلشَّرِّ مَغالیقُ لِلْخَیْرِ فَطوبی لِمَنْ جَعَلَ اللّه مَفاتیحَ الْخَیْرِ عَلی یَدَیْهِ وَ وَیْلٌ لِمَنْ جَعَلَ اللّه مَفاتیحَ الشَّرِ عَلی یَدَیْهِ.
«نهج الفصاحه، ح 920»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - : برخی از مردم كلید خیر و قفل شرند و برخی كلید شر و قفل خیرند، پس خوشا به سعادت كسی كه خداوند كلیدهای خیر را در دست او قرار داده و بدا به حال كسی كه خداوند كلیدهای شر را به دست او سپرده است.

7. قال الامام الصادق - علیه السلام - : اَلنّاسُ مَأْمورونَ وَ مَنْهیّونَ وَ مَنْ كانَ لَهُ عُذْرٌ، عَذَرَهُ اللّه .
«محاسن، ج 1، ص 245، ح 242»

امام صادق - علیه السلام - : مردم به اموری امر و نهی شده اند، ولی هر كس (در انجام دادن آنها) عذری داشته باشد، خداوند عذرش را می پذیرد.

8. قال الامام علی - علیه السلام - : اَلنّاسُ فِی الدُّنْیا عامِلانِ: عامِلٌ عَمِلَ فِی الدُّنْیا لِلدُّنْیا، قَدْ شَغَلَتْهُ دُنْیاهُ عَنْ آخِرَتِهِ، یَخْشی عَلی مَنْ یَخْلُفُهُ الْفَقْرَ وَ یَأْمَنُهُ عَلی نَفْسِهِ فَیُفْنی عُمُرَهُ فی مَنْفَعَةِ غَیْرِهِ وَ عامِلٌ عَمِلَ فِی الدُّنْیا لِما بَعْدَها، فَجاءَهُ الَّذی لَهُ مِنَ الدُّنْیا بِغَیْرِ عَمَلٍ، فَاَحْرَزَ الْحَظَّیْنِ مَعا وَ مَلَكَ الدّارَیْنِ جَمیعا، فَاَصْبَحَ وَجیها عِنْدَ اللّه ، لا یَسْاَلُ اللّه حاجَةً فَیَمْنَعُهُ.
«نهج البلاغه، قصار 269»

امام علی - علیه السلام - : مردم در دنیا دو گونه كار می كنند: یكی تنها برای دنیا كار می كند، تا جایی كه كار دنیا او را از آخرت باز می دارد. او با این كه خودش بی نیاز است، نگران فقر بازماندگان خود است و عمرش را در راه سودرسانی به دیگران فنا می كند. دیگری در دنیا برای آخرت كار می كند و روزی دنیایی بدون تلاش برایش می رسد و از بهره دنیوی و اخروی با هم برخوردار شده، هر دو دنیا را با هم دارد. در نتیجه در پیشگاه خداوند آبرومند است و هر حاجتی از خدا بخواهد، بر می آورد.

9. قال الامام الصادق - علیه السلام - : إِنَّ رِضَا النّاسِ لایُمْلَكُ وَ اَلْسِنَتَهُمْ لا تُضْبَطُ وَ كَیْفَ تَسْلَمونَ مِمّا لَمْ یَسْلَمْ مِنْهُ اَنبیاءُ اللّه وَ رُسُلُهُ وَ حُجَجُ اللّه علیهم السلام ... .
«بحارالأنوار، ج 70، ص 2، ح 4»

امام صادق - علیه السلام - : همانا خشنودی مردم را نتوان به دست آورد و جلو زبان هایشان را نتوان گرفت، چگونه در امان مانید از چیزی (زبان مردم) كه پیامبران و فرستادگان و حجت های خدا علیهم السلام از آن در امان نماندند...؟

10. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : اَبْغونی الضُّعَفاءَ فَاِنَّما تُرْزَقونَ وَ تُنْصَرونَ بِضُعَفائِكُمْ.
«نهج الفصاحه، ح 20»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - : ناتوانان را برای من بیابید؛ زیرا شما به بركت ناتوانان خود روزی داده و یاری می شوید.

11. قال الامام الصادق - علیه السلام - : اَلنّاسُ سَواءٌ كَاَسْنانِ الْمُشْطِ وَ الْمَرْءُ كَثیرٌ بِاَخیهِ.
«تحف العقول، ص 368»

امام صادق - علیه السلام - : مردم، همانند دندانه های شانه با هم برابرند و انسان با برادرش پر تعداد (و پر توان) می گردد.

12. قال الامام علی - علیه السلام - : اَلنّاسُ اِخْوانٌ فَمَنْ كانَتْ اُخُوَّتُهُ فی غَیْرِ ذاتِ اللّه فَهِی عَداوَةٌ.
«بحارالأنوار، ج 74، ص 165، ح 29»

امام علی - علیه السلام - : مردم برادرند، اما آن كه برادری اش برای خدا نباشد، برادری وی، دشمنی است.

13. قال الامام علی - علیه السلام - : اَلنّاسُ اَبْناءُ الدُّنْیا وَ لا یُلامُ الرَّجُلُ عَلی حُبِّ اُمِّهِ.
«نهج البلاغه، حكمت 303»

امام علی - علیه السلام - : مردم، فرزندان دنیایند و كسی برای دوست داشتن مادرش سرزنش نمی شود.

14. قال الامام علی - علیه السلام - : اَلنّاسُ كَالشَّجَرِ شَرابُهُ واحِدٌ وَ ثَمَرُهُ مُخْتَلِفٌ.
«غررالحكم، ح 2097»

امام علی - علیه السلام - : مردم، همانند درختانند كه آبشان یكی و میوه هایشان گوناگون است.

15. قال الامام علی - علیه السلام - : اَلنّاسُ اَعْداءُ ماجَهِلوُا.
«نهج البلاغه، حكمت 172»

امام علی - علیه السلام - : مردم با آنچه آشنا نیستند دشمنی می ورزند.

16. قال الامام علی - علیه السلام - : اَلنّاسُ مَنْقوصونَ مَدْخولونَ اِلاّ مَنْ عَصَمَ اللّه .
«نهج البلاغه، حكمت 343»

امام علی - علیه السلام - : مردم، دارای عیب و نقص اند، مگر كسی كه خداوند او را حفظ كند.

17. قال الامام علی - علیه السلام - : اَلنّاسُ مِنْ خَوْفِ الذُّلِّ مُتَعَجِّلُوا الذُّلِّ.
«غررالحكم، ح 2172»

امام علی - علیه السلام - : مردم از ترس ذلّت، به سوی ذلّت شتابانند.

18. قال الامام علی - علیه السلام - : لا یَزالُ النّاسُ بِخَیْرٍ ما تَفاوَتُوا فَاِذَا اسْتَوَوا هَلَكوا.
«امالی شیخ صدوق، ص 531، ح 718»

امام علی - علیه السلام - : مردم تا زمانی كه متفاوتند در خیرند، و هرگاه یكسان گردند هلاك می شوند.

19. قال الامام علی - علیه السلام - : اَلنّاسُ كُلُّهُمْ اَحْرارٌ وَلكِنَّ اللّه خَوَّلَ بَعْضَكُمْ بَعْضا.
«الكافی، ج 8، ص 69، ح 26»

امام علی - علیه السلام - : مردم همگی آزادند، ولی خداوند بعضی را سرپرست بعضی دیگر قرار داده است.

20. قال الامام علی - علیه السلام - : اَلنّاسُ بِاُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ.
«تحف العقول، ص208»

امام علی - علیه السلام - : مردم، به دولتمردان خود شبیه ترند تا به پدرانشان.

21. قال الامام علی - علیه السلام - : اَلنّاسُ اِلی اَشْكالِهِمْ اَمْیَلُ.
«بحارالأنوار، ج 78، ص 92، ح 100»

امام علی - علیه السلام - : مردم، به همانند خود بیشتر تمایل دارند.

22. قال الامام علی - علیه السلام - : اَلنّاسُ نیامٌ فَاِذا ماتُوا انْتَبَهوا.
«بحارالأنوار، ج 4، ص 43، ح 18»

امام علی - علیه السلام - : مردم در خوابند، چون بمیرند بیدار می شوند.

23. قال الامام الباقر - علیه السلام - : اَلنّاسُ رَجُلانِ: مَسْتَریحٌ بِالْمَوْتِ وَ مُسْتَراحٌ بِهِ مِنْهُ .
«معانی الأخبار، ص 290»

امام باقر - علیه السلام - : مردم بر دو دسته اند: آن كه با مرگ آسوده شود و آن كه با مرگش دیگران آسوده شوند.

24. قال الامام الصادق - علیه السلام - : اَلنّاسُ اِذا صَلَحُوا، كَفُّوا عَنْ تَتَبُّعِ عُیوبِهِمْ.
«من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 401، ح 5862»

امام صادق - علیه السلام - : مردم، هنگامی كه درستكار شوند، از عیب جویی یكدیگر دست می كِشند.

25. قال الامام علی - علیه السلام - : اَلنّاسُ اَبْناءُ ما یُحْسِنونَ.
«الكافی، ج 1، ص 51، ح 14»

امام علی - علیه السلام - : مردم فرزند نیكی های خویش اند (بنگرید عملشان چیست نه پدرشان كیست).

26. قال الامام الصادق - علیه السلام - : اَلنّاسُ رَجُلانِ: مُبْتَلی وَ مُعافی، فَارْحَمُوا الْمُبْتَلی وَ احْمَدُوا اللّه عَلَی الْعافیَةِ.
«تحف العقول، ص 305»

امام صادق - علیه السلام - : مردم دو دسته اند: گرفتار و سلامت؛ پس به گرفتاران ترحم نمایید و خدا را بر سلامتی سپاس گویید.

27. قال الامام علی - علیه السلام - : اَلنّاسُ اثْنانِ، بَرٌّ تَقِی وَ آخَرُ شَقِی.
«بحارالأنوار، ج 78، ص 23، ح 86»

امام علی - علیه السلام - : مردم دو دسته اند: نیكوكارِ پرهیزكار و سنگ دل بدبخت.

28. قال الامام علی - علیه السلام - : اَلنّاسُ بِزَمانِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ.
«خصائص الائمه، ص 115»

امام علی - علیه السلام - : مردم به زمان خود شبیه ترند تا به پدران خود.

29. قال الامام الباقر - علیه السلام - : اَلنّاسُ رَجُلانِ: مُؤْمِنٌ وَ جاهِلٌ، فَلا تُؤْذِی الْمُؤْمِنَ وَ لا تَجْهَلُ الْجاهِلَ فَتَكونَ مِثْلَهُ.
«خصال، ص 49»

امام باقر - علیه السلام - : مردم دو گروه اند: مؤمن و جاهل، مؤمن را آزار ندهید و با جاهل، رفتار جاهلانه نكنید؛ زیرا همانند او خواهید بود.

30. قال الامام علی - علیه السلام - : اِذَا اسْتَولَی الصَّلاحُ عَلَی الزَّمانِ وَ اَهْلِهِ ثُمَّ أساءَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ، وَ اِذَا اسْتَوْلَی الفَسادُ عَلَی الزَّمانِ وَ اَهْلِهِ فَاَحْسَنَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ فَقَدْ غَرَّرَ.
«نهج البلاغه، حكمت 114»

امام علی - علیه السلام - : هرگاه درستكاری بر روزگار و مردمش حاكم شود و در چنین زمانی كسی به دیگری بی آن كه گناهی از او آشكار شود، گمان بد ببرد، ظلم كرده است و هرگاه فساد بر روزگار و مردم آن حاكم شود و كسی به دیگری خوشبین باشد، خود را فریب داده است.

31. قال الامام علی - علیه السلام - : ... فَاِنَّهُمْ صِنْفانِ: اِمّا اَخٌ لَكَ فِی الدِّینِ وَ اِمّا نَظیرٌ لَكَ فِی الْخَلْقِ یَفْرُطُ مِنْهُمُ الزَّلَلُ وَ تَعْرِضُ لَهُمُ الْعِلَلُ وَ یُؤْتی عَلی اَیْدیِهمْ فِی الْعَمْدِ وَ الْخَطَأِ فَاَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِكَ وَ صَفْحِكَ مِثْلَ الَّذی تُحِبُّ اَنْ یُعْطیَكَ اللّه مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ... .
«نهج البلاغه، نامه 53»

امام علی - علیه السلام - : ... مردم دو گروهند: یا هم دین تو هستند، یا هم نوع تو، كه از همه آنها خطاهایی سر می زند، و به آنان حالات گوناگون رو می آورد، و به عمد یا خطا دچار لغزش هایی می گردند، پس از گذشت و بخشش خویش بهره شان ده، همانگونه كه دوست داری تا خدا نیز از گذشت و بخشش خود، تو را بهره دهد....

32. قال الامام الحسین - علیه السلام - : اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلی اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ.
«تحف العقول، ص 245»

امام حسین - علیه السلام - : به راستی كه مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبان آنهاست، تا جایی كه دین وسیله زندگی آنهاست، دین دارند و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران كم می شوند.

33. قال الامام علی - علیه السلام - : عَجِبْتُ مِمَّنْ یَشْتَری المَمالیكَ بِمالِهِ كَیْفَ لا یَشْتَری الاَْحْرارَ بِمَعروفِهِ فَیَملِكَهُمْ؟!.
«تحف العقول، ص 204»

امام علی - علیه السلام - : در شگفتم از كسی كه بنده ها را با مال خود می خرد، چرا با نیكی و احسان خویش، آزادها را نمی خرد تا مالك آنان شود؟!

34. قال الامام الصادق - علیه السلام - : اِنَّ النّاسَ یَعْبُدونَ اللّه عَزَّوَجَلَّ عَلی ثَلاثَةِ اَوْجُهٍ: فَطَبَقَةٌ یَعْبُدونَهُ رَغْبَةً فی ثَوابِهِ فَتِلْكَ عِبادَةُ الحُرَصاءِ وَ هُوَ الطَّمَعُ وَ آخَرونَ یَعْبُدونَهُ فَرَقا مِنَ النّارِ فَتِلْكَ عِبادَةُ الْعَبیدِ وَ هِی الرَّهْبَةُ وَ لكِنّی اَعْبُدُهُ حُبّا لَهُ عَزَّوَجَلَّ فَتِلْكَ عِبادَةُ الكِرامِ وَ هُوَ الاَْمْنُ... .
«خصال، ص 188، ح 259»

امام صادق - علیه السلام - : عبادت كنندگان خداوند سه گروهند: گروهی او را برای پاداش عبادت می كنند، كه طمعكارانه است و اینان حریصند. گروهی او را از ترس جهنم عبادت می كنند كه این عبادت بردگان و از روی ترس است. ولی من خداوند را از روی محبت عبادت می كنم كه چنین عبادتی مایه امنیت و آرامش و عبادت كریمان است.

35. قال الامام الكاظم - علیه السلام - : اِنَّ لِلّهِ عِبادا فِی الاَْرضِ یَسْعَوْنَ فی حَوائِجِ النّاسِ هُمُ الآْمِنونَ یَوْمَ القیامَةِ.
«الكافی، ج 2، ص197، ح 2»

امام كاظم - علیه السلام - : خدا را در زمین بندگانی است كه برای رفع نیازهای مردم می كوشند. اینان در روز قیامت در امان هستند.

36. قال الامام الكاظم - علیه السلام - : اَلنّاسُ عَلی اَرْبَعَةِ اَصْنافٍ: جاهِلٌ مُتَرَدّی مُعانِقٌ لِهَواهُ وَ عابِدٌ مُتَقَوّی كُلَّما اَزْدادَ عِبادَةً اَزْدادَ كِبْرا وَ عالِمٌ یُریدُ اَنْ یوطَاَ عُقْباهُ وَ یُحِبُّ مَحْمِدَةَ النّاسِ وَ عارِفٌ عَلی طَریقِ الحَقِّ یُحِبُّ القیامَ بِهِ فَهُوَ عاجِزٌ اَوْ مَغْلوبٌ فَهذا اَمْثَلُ اَهْلِ زَمانِكَ وَ اَرْجَحُهُمْ عَقْلاً.
«خصال، ص 262»

امام كاظم - علیه السلام - : مردم چهار گروهند: جاهلی كه غرق در هوا و هوس و در معرض هلاكت است، عابدی كه تظاهر به تقوا می كند و هر چه بیشتر عبادت می نماید، تكبرش بیشتر می شود، عالمی كه می خواهد پشت سرش حركت كنند و دوست دارد از او تعریف نمایند، و حق شناسِ حق پویی كه دوست دارد حق را به پادارد، اما یا ناتوان است و یا زیر سلطه. چنین فردی بهترین نمونه روزگار و عاقل ترین مردم دوران است.

37. قال الامام علی - علیه السلام - : اَلنّاسُ ثَلاثَةٌ: فَعالِمٌ رَبّانی وَ مُتَعَلِّمٌ عَلی سَبیلِ نَجاةٍ وَ هَمَجٌ رَعاعٌ اَتْباعُ كُلِّ ناعِقٍ یَمیلونَ مَعَ كُلِّ ریحٍ لَمْ یَسْتَضیئوا بِنورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ یَلْجَؤُوا اِلی رُكْنٍ وَثیقٍ.
«نهج البلاغه، قصار 147»

امام علی - علیه السلام - : مردم سه گروهند: دانشمند خداشناس، دانش جوی در راه رستگاری و فرومایگانی بی اراده و سرگردان كه هر دعوتی را اجابت می كنند و به هر طرف كه باد بیاید به همان طرف می روند، از نور دانش روشنایی نمی گیرند و به پایگاه محكمی پناه نمی برند.

38. قال الامام الحسن - علیه السلام - : اَلنّاسُ اَرْبَعَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ لَهُ خُلقٌ وَ لا خَلاقَ لَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَهُ خَلاقٌ وَ لا خُلقَ لَهُ، قَدْ ذَهَبَ الرّابِعُ وَ هُوَ الَّذی لا خَلاقَ وَ لا خُلقَ لَهُ وَ ذلِكَ شَرُّ النّاسِ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَهُ خُلقٌ وَ خَلاقٌ فَذلِكَ خَیْرُ النّاسِ.
«بحارالأنوار، ج 70، ص 10، ح 8»

امام حسن مجتبی - علیه السلام - : مردم چهار دسته اند: دسته ای از آنها اخلاق دارند، امّا بهره ای (از دنیا) ندارند. دسته ای بهره مندند، اما اخلاق ندارند. دسته ای نه بهره ای (از دنیا) و نه اخلاق دارند كه اینها بدترین مردم اند. و دسته ای كه هم اخلاق دارند و هم (از دنیا) بهره مندند كه اینان، بهترین مردم اند.

39. قال الامام الرضا - علیه السلام - : عَجِبْتُ لِمَنْ یَشْتَرِی الْعَبیدَ بِمالِهِ فَیُعْتِقُهُم كَیْفَ لا یَشْتَرِی الاَحْرارَ بِحُسْنِ خُلقِهِ.
«فقه الرضا، ص 354»

امام رضا - علیه السلام - : در شگفتم از كسی كه بندگان را با ثروت خویش می خرد تا رهایشان كند، چگونه با خوش اخلاقی خویش آزادگان را نمی خرد.

40. قال الامام الهادی - علیه السلام - : اَلنّاسُ فِی الدُّنْیا بِالاَْمْوالِ وَ فِی الآْخِرَةِ بِالاَْعْمالِ.
«بحارالأنوار، ج 78، ص 368، ح 3»

امام هادی - علیه السلام - : اعتبار مردم در دنیا به مال است و در آخرت به عمل.




::برچسب :

:: مرتبط با: احادیث موضوعی ,
چاپ این صفحه

اشتراک گذاری

نــام جــالب

    با سلام
    نکته جالبی در اسم این وبلاگ وجود داره که الان به شما میگم
    se: به معنی سیری
    d : در
    a : احادیث
    masumin : معصومین
    که همه ی این ها به معنی sedamasumin است که اسم وبلاگ را جالب کرده
    -----------------------------------------
    دسترسی آسان به وبلاگ : www.sedamasumin.ir

    ارتباط پیامکی :
    ۳۰۰۰۵۰۲۶۹۰۰۱۱۸

ارسـال حــدیث روزانـه

پیامک حدیثی

آمــار و اطــلاعات

    »تعداد مطالب : 692
    » تعداداحادیث : 13575
    » تعداد نویسندگان : 1
    » آخرین بروز رسانی :
    » بازدید امروز :
    » بازدید دیروز :
    » بازدید این ماه :
    » بازدید ماه قبل :
    » بازدید کل :
    » آخرین بازدید :

نظــرسنــجی

:: بیشتر دوست دارید کدام قسمت یا قسمت ها زیادتر شوند؟

بخـش ویــژه

برای دیدن سایت بدون هیچ نقصی از مرورگر گوگل کروم استفاده کرده و سایت ما را محبوب کنید :

نمایش بهتر وبلاگ با مرورگر گوگل کروم .

.:: Theme Design By sedamasumin ::.

تمــامی حقــوق ایــن ســایت متــعلق اســت بــه صــدای معــصومـــیــن ع