تبلیغات
صدای معصومین یکی از بزرگترین مراکز اینترنتی احادیث - احادیث در مورد ایمان

تــولبار اختــصاصی احــادیث

    Get our toolbar!

کدستان

  • اخبار جدید
  • احادیث اخیر
  • کد احادیث
  • پربازدیدترین ها

احادیث در مورد ایمان

نظر

[نوشته شده توسط : راوی | تاریخ ارسال : چهارشنبه 29 تیر 1390 ]

ایمان


1. قال الامام علی - علیه السّلام - : الایمانُ معرفَةٌ بالقَلبِ و اقرارٌ باللِسانِ و عَمَلٌ بالأركانِ.

«نهج البلاغه، حكمت 218»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: ایمان عبارت است از شناخت ومعرفت قلبی، اقرار با زبان و عمل با اعضاء و جوارح.




2. قال الامام علی - علیه السّلام - : أصلُ الایمانِ حُسنُ التّسلیم لأمر اللهِ.

«تصنیف غررالحكم، ص 87، ح 1444»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: اصل و اساس ایمان، به نیكوئی تسلیم امر خدا شدن است





3. قال الامام علی - علیه السّلام - : لا شَرَف اَعلی من الایمان.

«تصنیف غرر الحكم، ص 87، ح 1465»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: هیچ شرافتی بالاتر از ایمان نیست.




4. قال الامام علی - علیه السّلام - : أقربُ النّاس مِنَ اللهِ سبحانَهُ أحْسَنُهم ایماناً.

«تصنیف غرر الحكم، ص 87، ح 1458»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: نزدیك ترین مردم به خداوند سبحان، كسانی هستند كه ایمانِ نیكوتری دارند.




5. قال الامام علی - علیه السّلام - : «لا نَجاةَ لِمَن لا ایمانَ له.

«تصنیف غرر الحكم، ص87، ح 1466»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: كسی كه ایمان ندارد نجات نخواهد یافت.




6. سُئِلَ عن رسولِ الله - صلّی الله علیه و آله - فَما علامَةُ الایمانِ؟ فقالَ رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : أمّا علامَةُ الایمانِ فأربَعةٌ: الاِقرارُ بِتَوحیدِ الله و الایمانُ بِهِ و الایمانُ بكُتُبهِ و الایمانُ بِرُسُلِهِ.

«تحف العقول، ص 19»

از رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - سؤال شد: نشانه ایمان چیست؟ حضرت - صلّی الله علیه و آله - فرمود: نشانه ایمان چهار چیز است: 1. اقرار به یگانگی خداوند متعال، 2. اعتقاد و ایمان به آن، 3. ایمان به كتب آسمانی، 4. و ایمان به پیامبران الهی.




7. قال الامام علی - علیه السّلام - : الایمانُ علی أربعة أركانٍ: اَلتوكّلُ علی الله، و التفویضُ اِلیَ اللهِ، و التسلیمُ لأمرِ اللهِ و الرّضا بقضاءِ اللهِ.

«بحار الانوار، ج 75، ص 63»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: ایمان بر چهار ركن استوار است: توكّل بر خدا، واگذاری كارها به پروردگار، تسلیم امر و فرمان خدا بودن و راضی بودن به قضایِ الهی.




8. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : خصلَتان لیسَ فوقَهُما من البرِّ شیءٌ: الایمانُ باللهِ و النّفعُ لعبادِ الله.

«تحف العقول، ص 35»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: دو خصلت است كه هیچ عمل خیری بالاتر و برتر از آنها نیست؛ ایمان به خدا و سود رساندن به بندگان او.




9. قال الامام علی - علیه السّلام - : لا یكمُلُ ایمانُ عبدٍ حتّی یُحِبَّ مَن أحَبَّهُ اللهُ سبحانَهُ و یُبغِضَ مَنْ أبغَضَهُ اللهُ سبحانَهُ.

«تصینف غرر الحكم، ص 88، ح 1477»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: ایمان انسان مؤمن كامل نمی شود مگر اینكه كسانی را كه محبوب خدا هستند دوست بدارد و كسانی كه مورد تنفّر و غضب پروردگار هستند، مورد بغض او باشند.




10. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : لا یَكمُلُ ایمانُ العبدِ حتّی تكونَ فیهِ اربَعُ خصالٍ، یُحسِنَ خُلقَهُ وَ تسخو نفسُهُ ... .

«امالی شیخ طوسی، ص 125»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: ایمان انسان كامل نمی گردد مگر آنكه چهار خصلت در او وجود داشته باشد: 1. اخلاقش نیكو باشد. 2. نفس او نرم و پذیرا باشد. 3. كنترل سخن داشته باشد و بیهوده سخن نگوید. 4. اضافی ثروتش را در راه خدا بدهد.




11. قال الامام علی - علیه السّلام - : اكمَلُكُم ایماناً أحسَنُكُم خُلقاً.

«بحار الانوار، ج 68، ص 387»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: كامل ترین شما از نظر ایمان، نیكوترین شما از حیث اخلاق است.




12. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : مَنْ أحبَّ لِلّهِ و أبغَضَ لِلّهِ و أعطَی لِلّهِ فهُوَ ممَّنْ كَمُلَ ایمانُهُ.

«وسائل الشیعه، ج 11، ص 431»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: كسی كه دوستی و دشمنی او فقط برای خدا باشد و به خاطر رضای خدا عطا و بخشش نماید، از كسانی است كه ایمانشان به درجه كمال رسیده است.




13. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : لا یستكمِلُ عبدٌ حقیقةَ الایمانِ حتّی تكونَ فیهِ ثلاثُ خصالٍ: الفقهُ فی الدّین، و حُسنُ التّقدیرِ فی المعیشَةِ و الصَّبرُ علی الرّزایا.

«تحف العقول، ص 324»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: بنده به حقیقت ایمان دست پیدا نمی كند مگر اینكه سه خصلت در او وجود داشته باشد: 1. فهم دقیقِ دین، 2. برنامه ریزی نیكو در اداره زندگی، 3. و بردباری در مقابل مصائب و مشكلات.




14. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : انّ الایمانَ عَشرُ درجاتٍ بمنزلةِ السُّلَّم یُصعَدُ منه مِرقاةً بعدَ مرقاةٍ ... .

«بحارالانوار، ج 66، ص 166»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: همانا ایمان ده درجه دارد، همانند پلّكانی كه پلّه پله از آن بالا می روند ... مقداد در درجه هشتم، ابوذر در درجه نهم و سلمان در دهمین درجه قرار داشت.




15. سُئِلَ عن الامام الصّادق - علیه السّلام - : ما الّذی یُثبِتُ الایمانَ فی العَبدِ؟ قال: الّذی یُثبتُه فیه الوَرعُ و الّذی یُخرِجُهُ منه الطَّمع.

«بحارالانوار، ج 67، ص 304»

از امام صادق - علیه السلام - پرسیدند: چه چیزی ایمان انسان را پا برجا و ثابت می كند؟ حضرت فرمود: پرهیزگاری و تقوا، ایمان را در انسان تثبیت می‌ كند و طمع، ایمان را از دل آدمی خارج می سازد.




16. قال الامام علی - علیه السّلام - : خَفضُ الصَّوت و غَضُّ البَصرِ و مشیُ القَصْد من أمارَةِ الایمانِ و حُسنِ التّدین.

«تصنیف غرر الحكم، ص 89، ح 1499»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: پائین آوردن صدا، فروبستن چشم و اعتدال در راه رفتن از نشانه های ایمان و دینداری نیكو است.




17. قال الامام علی - علیه السّلام - : وَ علیكُم بالصّبر فانَّ الصّبرَ من الایمان كالرّأسِ من الجَسَدِ، و لا خیرَ فی جَسَدٍ لا رأسَ مَعَهُ و لا فی ایمانٍ لا صبرَ مَعَهُ.

«نهج البلاغه، حكمت 79»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: بر شما باد به صبر و شكیبائی، زیرا نقش صبر در ایمان همانند سر است برای بدن، و همان طور كه بدن بدون سَر فایده ای است، در ایمانِ بدون صبر نیز خیری وجود ندارد.




18. قال النبی - صلّی الله علیه و آله - : مداراةُ النّاسِ نِصفُ الایمانِ.

«تحف العقول، ص 35»

پیامبر اكرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: مدارا كردن با مردم نیمی از ایمان است.




19. قال الامام علی - علیه السّلام - : الایمانُ شجرةٌ، اصلُهَا الیقینُ و فَرعُهَا التّقی و نورُهَا الحیاءُ و ثَمَرُها السّخاءُ.

«تصنیف غررالحكم، ص 87، ح 1441»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: ایمان درختی است كه ریشه اش یقین، شاخه اش تقوی، نور و شكوفه اش حیاء و میوه آن سخاوت است.




20. قال الامام علی - علیه السّلام - : ثمرةُ الایمانِ الفوزُ عند الله.

«تصنیف غررالحكم، ص 88، ح 1491»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: ثمره و نتیجه ایمان، رستگاری در نزد خداوند است.




21. قالَتْ فاطمة - سلام الله علیها - : جَعَل اللهُ الایمانَ تطهیراً لَكُم من الشّركِ.

«بحار الانوار، ج29، ص223»

حضرت فاطمه - سلام الله علیها - فرمود: خداوند ایمان را قرار داد تا به واسطه آن بندگان از پلیدی شرك پاك گردند.




22. قال الامام علی - علیه السّلام - : حیاءُ الرّجلِ من نَفسِهِ ثمرةُ الایمان.

«تصنیف غرر الحكم، ص 89، ح 1498»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: حیاءِ انسان از خودش ثمره ایمانِ به خداست.




23. قال الامام الباقر - علیه السّلام - : ما أخلَصَ العبدُ الایمانَ باللهِ عزّ و جلّ اربعینَ یوماً، اِلّا زهَّدَهُ اللهُ عزّ و جلّ فی الدّنیا و بصّره داءَها و دواءَها ... .

«‌اصول كافی، ج 2، ص 16»

امام باقر - علیه السّلام - فرمود: هیچ بنده ای، چهل روز ایمانش را به خدا خالص نکرد، مگر اینكه خداوند او را نسبت به دنیا بی رغبت گرداند و درد دنیا و داروی آن را به او بنمایاند و سپس حكمت را در دلش قرار دهد و زبانش را به سخنان حكیمانه گویا سازد.




24. قال الامام علی - علیه السّلام - : ما مِنْ شیءٍ یحصل بِهِ الاَمانُ أبلغُ من ایمانٍ و احسانٍ.

«تصنیف غررالحكم، ص 88، ح 1488»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: هیچ چیزی بهتر از ایمان به خدا و نیكوكاری، امنیت در دنیا و آخرت را برای انسان حاصل نمی‌كند.




25. قال الامام علی - علیه السّلام - : هُدِیَ مَنْ‌ أخْلصَ ایمانه.

«تصنیف غررالحكم، ص 89، ح 1506»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: كسی كه ایمان او به پرودگارش خالصانه باشد، اهل هدایت است.




26. قال الامام علی - علیه السّلام - : بالایمانِ یُرتَقی الی ذِروَةِ السعادَةِ و نِهایةِ الحبورِ.

«تصنیف غررالحكم، ص 89، ح 1496»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: انسان به واسطه ایمان، به بلندترین قلّه سعادت نائل می گردد و از سرور كامل برخوردار می شود.




27. قال الامام علی - علیه السّلام - : المؤمِنُ دائم الذِّكرِ، كَثیرُ الفكرِ عَلیَ النّعماءِ شاكِرٌ وَ فِی البلاءِ صابرٌ.

«‌تصنیف غررالحكم، ص 90، ح 1533»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: انسان با ایمان دائماً مشغول به ذكر خداوند، بیشتر اوقات در حال تفكّر بر نعمت های الهی، شاكر (بر نعمات) و در موقع بلاء و سختی نیز صبور و بردبار است.




28. قال الامام الكاظم - علیه السّلام - : المؤمِنُ مثلُ كَفّتَیِ المیزانُ كُلَّما زیدَ فی ایمانِهِ زیدَ فی بلائِهِ.

«تحف العقول، ص 408»

امام كاظم - علیه السّلام - فرمود: انسان مؤمن همانندِ دو كفّه ترازو است كه هر چه بر ایمانش افزوده شود، بلاها و امتحاناتش بیشتر می گردد.




29. قال النبیّ - صلّی الله علیه و آله - : مَن كانَ أكثرُ همهِ نِیلَ الشهواتِ، نزَعَ من قلبهِ‌ حلاوَةُ الایمانِ.

«مجموعة ورّام، ص 357»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: كسی كه بیشترین همتش رسیدن به خواسته های نفسانی باشد، شیرینی ایمان از قلبش بیرون می‌ رود.




30. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : مَنْ خَلَع جماعَةَ المسلمین قدرَ شبرٍ، خَلَعَ ربقَةَ الایمانِ مِنْ عُنُقِهِ.

«وسائل الشیعه، ج 5، ص 377»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: كسی كه از اجتماع مسلمین به اندازه یك وجب دوری گزیند، ریسمان ایمان را از گردن خود برداشته (ایمان خود را از دست داده).




31. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : الغَضَبُ یُفسِدُ الایمانَ‌، كما یفسِدُ الخلّ العَسَل.

«اصول كافی، ج 2، ص 302»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: خشم و غضب ایمان را فاسد می كند، چنانچه سركه عسل را تباه می سازد.




32. قال النبی - صلّی الله علیه و آله - : ما آمَنَ بی مَن باتَ شعْبانَ و جارُهُ طاویاً، ما آمَنَ بی مَنْ باتَ كاسیاً و جارُه عاریاً. ‌

«المستدرك الوسائل، ج 8، ص 429»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: كسی كه سیر بخوابد در حالیكه همسایه اش گرسنه باشد و نیز كسی كه پوشیده بخوابد در حالی كه همسایه اش برهنه باشد، به من ایمان نیاورده است.




33. قال الامام الصّادق - علیه السّلام - : من زَنی خَرَجَ من الایمانِ و مَنْ شرِبَ الخَمرَ خرَج من الایمانِ ... .

«بحارالانوار، ج 66، ص 197»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: كسی كه زنا كند و كسی كه شراب بنوشد و كسی كه در روز ماه رمضان، عمداً روزه خود را افطار كند، اینها از حوزه ایمان خارج شده اند.




34. قال النبیّ - صلّی الله علیه و آله - : لا یجتمع الشحُّ و الایمانُ فی قلبِ عبدٍ أبداً.

«بحار الانوار، ج 70، ص 302»

پیامبر اكرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: هرگز بخل و ایمان در قلب بنده ای، با هم جمع نمی شوند.




35. قال الامام الباقر- علیه السّلام - : اِنَّ الكذِبَ هُوَ خرابُ الایمانِ.

«اصول كافی، ج 2، ص 339»

امام باقر- علیه السّلام - فرمود: دروغگوئی، مایه ویرانی ایمان است.




36. قال الامام الكاظم - علیه السّلام - : ایّاكَ و المزاحُ، فاِنَّهُ یذهب بنورِ ایمانِكَ و یستخف مرُوّتَكَ.

«تحف العقول، ص 409»

امام كاظم - علیه السّلام - فرمود: ازشوخی با دیگران بپرهیزید، زیرا كه شوخیِ (بی مورد) نورِ ایمان را خاموش نموده و شخصیت تو را سبك می كند.




37. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : لا ایمانَ لِمَن لا أمانَةَ لَه.

«بحار الانوار، ج 69، ص 198»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: انسانی كه امانتدار نیست، ایمان ندارد.




38. قال الامام علی - علیه السّلام - : «آفةُ الایمانِ الشِّركُ.

«تصنیف غرر الحكم، ص 89، ح 1508»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: شرك به خدا، آفت ایمان است.




39. قال الامام علی - علیه السّلام - : ما آمَنَ باللهِ مَنْ سكنَ الشَكُّ قَلْبَه.

«تصنیف غرر الحكم، ص 87، ح 1446»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: كسی كه در قلب او شك و تردید ساكن است، به پروردگار عالم ایمان ندارد.




40. قال النبیّ - صلّی الله علیه و آله - : افضَلُ الایمانِ، أن تعلَمَ أنّ اللهَ معكَ حیثُ ما كُنْتَ.

«‌كنز العمّال، ج 1، ح 66»

پیامبر اكرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: برترین درجه ایمان، آن است كه بدانی هر كجا هستی خدا نیز با تو هست.







::برچسب :

:: مرتبط با: احادیث موضوعی ,
چاپ این صفحه

اشتراک گذاری

نــام جــالب

    با سلام
    نکته جالبی در اسم این وبلاگ وجود داره که الان به شما میگم
    se: به معنی سیری
    d : در
    a : احادیث
    masumin : معصومین
    که همه ی این ها به معنی sedamasumin است که اسم وبلاگ را جالب کرده
    -----------------------------------------
    دسترسی آسان به وبلاگ : www.sedamasumin.ir

    ارتباط پیامکی :
    ۳۰۰۰۵۰۲۶۹۰۰۱۱۸

ارسـال حــدیث روزانـه

پیامک حدیثی

آمــار و اطــلاعات

    »تعداد مطالب : 692
    » تعداداحادیث : 13575
    » تعداد نویسندگان : 1
    » آخرین بروز رسانی :
    » بازدید امروز :
    » بازدید دیروز :
    » بازدید این ماه :
    » بازدید ماه قبل :
    » بازدید کل :
    » آخرین بازدید :

نظــرسنــجی

:: بیشتر دوست دارید کدام قسمت یا قسمت ها زیادتر شوند؟

بخـش ویــژه

برای دیدن سایت بدون هیچ نقصی از مرورگر گوگل کروم استفاده کرده و سایت ما را محبوب کنید :

نمایش بهتر وبلاگ با مرورگر گوگل کروم .

.:: Theme Design By sedamasumin ::.

تمــامی حقــوق ایــن ســایت متــعلق اســت بــه صــدای معــصومـــیــن ع